Én av fire elbiler får ikke lov til å bære taklast

Nei, elbilist. Dette er ikke lov

Flere biler kan ikke ha last på taket - ikke engang bilen som skal bli Norges mest solgte i 2020. Det er uavklart for flere modeller som er på vei, samtidig som vektforskjellene er store.

KAN IKKE BÆRE TAKLAST: Den norske importøren spår at elbilen ID.3 kommer til å bli en storselger i løpet av 2020. Den kan imidlertid ikke bære takstativ eller skiboks. Foto: Volkswagen
KAN IKKE BÆRE TAKLAST: Den norske importøren spår at elbilen ID.3 kommer til å bli en storselger i løpet av 2020. Den kan imidlertid ikke bære takstativ eller skiboks. Foto: Volkswagen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Oppdatert: Vi skrev feilaktig at Kia e-Soul maksimalt kan bære 80 kilo på taket. Det riktige er 100 kilo.

Å kjøpe ny bil er langt fra noen enkel affære. Det innebærer stort sett mange valg og kompromisser: liten eller stor, høy eller lav, dyr eller billig, ny eller brukt, bensin, diesel eller elektrisk drift … er bare noen eksempler.

Rekkevidde kontra pris og/eller leveringstid kan også være spørsmål som melder seg for deg som har bestemt deg for elbil. Flere av de mest populære elbilene har hatt lange ventelister.

Nordmenn er dessuten glade i høyreiste SUV-er. Hengerfeste og takstativ er også «særnorsk» utstyr de fleste vil ha på kjøretøyet sitt - samme hvor sjelden dette kanskje blir tatt i bruk av noen.

10 biler uten taklast

Og her fortsetter utfordringene. Sammen med såkalt rekkevidde- og ladeangst har mangel på hengerfeste tradisjonelt vært en årsak til at mange nordmenn har styrt unna elbil.

Dette har det imidlertid blitt en bedring på de siste årene. Og enda flere av elbilene som lanseres i løpet av 2020, kan trekke henger.

Det som har fått mindre oppmerksomhet, er elbilenes evne (typegodkjenning) til å bære last - i form av et stativ eller skiboks - på taket. Her varierer det stort. Mer enn én av fire (13/46) elbiler som enten er på markedet eller kommer i løpet av året, er ikke typegodkjent for ekstra last på taket:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer