Oppdatert: Vi skrev feilaktig at Kia e-Soul maksimalt kan bære 80 kilo på taket. Det riktige er 100 kilo.
Å kjøpe ny bil er langt fra noen enkel affære. Det innebærer stort sett mange valg og kompromisser: liten eller stor, høy eller lav, dyr eller billig, ny eller brukt, bensin, diesel eller elektrisk drift … er bare noen eksempler.
Rekkevidde kontra pris og/eller leveringstid kan også være spørsmål som melder seg for deg som har bestemt deg for elbil. Flere av de mest populære elbilene har hatt lange ventelister.
Nordmenn er dessuten glade i høyreiste SUV-er. Hengerfeste og takstativ er også «særnorsk» utstyr de fleste vil ha på kjøretøyet sitt - samme hvor sjelden dette kanskje blir tatt i bruk av noen.

6 ting du må vite om ID.3
10 biler uten taklast
Og her fortsetter utfordringene. Sammen med såkalt rekkevidde- og ladeangst har mangel på hengerfeste tradisjonelt vært en årsak til at mange nordmenn har styrt unna elbil.
Dette har det imidlertid blitt en bedring på de siste årene. Og enda flere av elbilene som lanseres i løpet av 2020, kan trekke henger.
Det som har fått mindre oppmerksomhet, er elbilenes evne (typegodkjenning) til å bære last - i form av et stativ eller skiboks - på taket. Her varierer det stort. Mer enn én av fire (13/46) elbiler som enten er på markedet eller kommer i løpet av året, er ikke typegodkjent for ekstra last på taket:
- BMW i3
- Fiat 500e
- Ford Mustang Mach-e*
- Honda e
- Hyundai Ioniq
- Renault Twizy
- Renault Zoe
- Skoda Enyaq*
- Smart Forfour
- Smart Fortwo
- Tesla Model X**
- Tesla Model Y*
- VW ID.3
(*)Ikke bekreftet typegodkjenning for Ford Mustang Mach-e, Skoda Enyaq eller Tesla Model Y
(**)Tesla Model X kan bære en spesiallaget boks på hengerfestet, som mange mener erstatter takstativet - I tabellen lenger ned ser du hvor mye de resterende elbilene på markedet kan bære på taket.

«Bestselger»
Flere av bilene på lista er heller ikke typegodkjent for å bære stort mer enn 30 kilo på taket. Derfor er bilen som kanskje imponerer oss mest Kia e-Niro. Den lille koreanske SUV-en som har klart å blande seg sammen med store Tesla Model X og de elektriske varebilene Citroën Berlingo, Nissan e-NV200, Peugeot Partner og Renault Kangoo helt på topp, med 100 kilo lastekapasitet.
Merk deg at det er snakk om totaltvekt - inkludert festeanordning og takstativet/skiboksen. Hvor mye din bil kan bære, kan du se i vognkortet tilhørende bilen.

Elbilen kan bli «verdens beste»
«Kina-bilen» MG ZS EV slår også til med en lastekapasitet på 75 kilo på taket, og er sammen med Polestar 2, Porsche Taycan og Volvo XC40 blant de bedre av de nye elbilene på det punktet.
Samtidig er det ikke lenger noen nyhet at elbilen den norske VW-importøren har spådd å bli deres nye storselger - ID.3 - ikke er har lov til å bære takstativ eller -last. Dette er likevel verdt å notere seg for den som vurderer å kjøpe ID.3.

Dinside har ikke fått bekreftet fra den norske importøren om Skoda Enyaq (fram til nylig kjent som Skoda Vision iV) blir typegodkjent for taklast. Det samme gjelder for Ford Mustang Mach-e og Tesla Model Y.
Så mye kan elbilene bære på taket
BILMODELL | VEKT |
Citroen Berlingo | 100 kg |
Kia e-Niro | 100 kg |
Kia e-Soul | 100 kg |
Nissan e-NV200 Evalia | 100 kg |
Peugeot Partner | 100 kg |
Renault Kangoo Z.E. Maxi | 100 kg |
Tesla Model S | 100 kg* |
Hyundai Kona | 80 kg |
Audi e-tron | 75 kg |
Ford Focus | 75 kg |
Jaguar I-Pace | 75 kg |
Mercedes-Benz B250e | 75 kg |
Mercedes-Benz EQC | 75 kg |
MG ZS | 75 kg |
Polestar 2 | 75 kg |
Porsche Taycan | 75 kg** |
Volkswagen e-Golf | 75 kg |
Volvo XC40 | 75 kg |
DS 3 E-Tense | 70 kg |
Opel Corsa-e | 70 kg |
Peugeot e-208 | 70 kg |
Peugeot e-2008 | 70 kg |
Tesla Model 3 | 65 kg |
Mini Electric | 60 kg |
Chevrolet Bolt | 50 kg |
Opel Ampera-e | 50 kg |
Seat Mii Electric | 50 kg |
Skoda Citigoe iV | 50 kg |
Volkswagen e-up! | 50 kg |
Nissan Leaf | 35 kg*** |
Citroen C-Zero | 30-50 kg |
Mitsubishi I-MiEV | 30-50 kg |
Peugeot iOn | 30-50 kg |
BMW i3 | -**** |
Fiat 500e | - |
Honda e | - |
Hyundai Ioniq | - |
Renault Twizy | - |
Renault Zoe | - |
Smart ForFour | - |
Smart ForTwo | - |
Tesla Model X | - |
VW ID.3 | - |
Ford Mustang Mach-e | ubekreftet |
Skoda Enyaq | ubekreftet |
Tesla Model Y | ubekreftet |
Tabellforklaring:
(-) betyr at bilen ikke kan bære vekt på taket
(*) Tesla opplyser at det ikke finnes et eksakt tall, og at makslast for det enkelte takstativ er styrende. Det betyr rundt 100 kg for de kraftigste stativene
(**) Ifølge importøren vil det vøre en festeanordning med glasstak
(***) Oppgitt i typegodkjenningen, men er ifølge Nissan et veiledende og ikke et definitivt tall
(****) Tillatt tyngde ikke oppgitt i typegodkjenning, men BMW Norge avviser ikke kategorisk tredjepartsløsninger
Kilder: Importørene, Elbilforeningen og OFV
