Toyota har vist konseptbilen Fine-Comfort Ride

Neste generasjon hydrogenbil

Bortsett fra at navnet på konseptbilen er egnet til å få oss til å dra på smilebåndet, er denne kreasjonen fra Toyota svært så seriøst ment.

KOMFORT-KONSEPT: Det er temaet komfort som er i fokus når Toyota, her på bilmessen i Tokyo, viser hvordan de ser for seg at de vil viderutvikle sin satsing på hydrogendrevne biler. Det er imidlertid ikke snakk om en 100 prosent selvkjørende bil. Foto: Newspress
KOMFORT-KONSEPT: Det er temaet komfort som er i fokus når Toyota, her på bilmessen i Tokyo, viser hvordan de ser for seg at de vil viderutvikle sin satsing på hydrogendrevne biler. Det er imidlertid ikke snakk om en 100 prosent selvkjørende bil. Foto: Newspress Vis mer
Publisert

Toyota Mirai selges i dag i Norge som en av bare to hydrogenbiler (elbiler som får energien til fremdrift fra hydrogen-brenselceller i stedet for batteripakke). Vår test av den kan du for øvrig lese her.

Hittil i år er det heller ikke solgt mer enn 38 hydrogenbiler totalt her i landet - og det er en ny rekord! 13 av dem er Mirai, 25 er Hyundais etterhvert alderdommelige SUV ix35, for øvrig den første serieproduserte hydrogenbilen som kunne kjøpes i markedet. Den skal snart få en etterfølger, som vi nylig omtalte og som vi får se, og vite mer om, tidlig i 2018.

Den nyeste hydrogenbilen vi har testet, Honda Clarity, er ennå ikke tilgjengelig på markedet.

Neste generasjon

Nylig viste Toyota sin nye modell, i anledning bilmessen i Tokyo. Her dreier det seg foreløpig om en visjon mer enn om en konkret modell, men den viser hva som er teknisk mulig og som kan bli neste generasjon hydrogenkjøretøy fra Toyota.

Fine-Comfort Ride er en annen tilnærming til mobilitet enn dagens Mirai, som er en klassisk sedan med en design som vil være futuristisk, men som ikke kan skjule at selve konseptet med en femseters sedan med separat (og lite) bagasjerom, er svært konservativt i 2017. Det er verken særlig praktisk, eller fleksibelt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer