Siden Mitsubishi lanserte den ladbare Outlander i 2013, som et unikt, ladbart tilbud i SUV-klassen, har japanerne hatt en formidabel suksess med modellen her i landet.

- Kan gå tre måneder på bare strøm
I fem år har modellen tronet blant de mest solgte SUV-ene og er den mest solgte ladbare hybriden her i landet. Så langt i 2019 er Outlander suverent mest solgte SUV og mest solgte ladbare hybrid - og fjerde mest solgte bilmodell etter Golf, Nissan Leaf og BMW i3.
Den nå over fem år gamle modellen nærmer seg ubønnhørlig slutten på sin livssyklus og vil i løpet av 2020 erstattes av en ny generasjon Outlander, med en oppgradert ladbar hybriddrivlinje.

Oppkalt etter skisted
Det gjør det ekstra interessant å se nærmere på konseptbilen de nå viser på bilmessen i Genève, med det snodige navnet Engelberg Tourer. Den japanske produsenten kan fortelle at Engelberg er et skisted sentralt i Sveits som tilbyr panoramautsikt, så vel som preparerte løyper og off-piste nedfarter med høy vanskelighetsgrad.
Litt mer relevant for en framtidig potensiell bilkunde: Mitsubishi forteller at denne bilen gir et inntrykk av produsentens nye designretning. Stylingen etterstreber å gi inntrykk av at dette er en bil full av kraft og driftssikkerhet, ifølge pressemeldingen som ble sendt ut i forkant av bilutstillingen.

Takboks med tåkelys
Interiøret skal tilby sjenerøst med plass og tre seterader som gir plass til sju personer. Konseptbilen er utstyrt med en takboks med fjernstyrt lukking/åpning og takboksen har innfelte tåkelys i front.
Mitsubishi benytter sin egen teknologi innen elektrifisering og firehjulsdrift i den nye modellen. Det er, som dagens Outlander PHEV, en ladbar hybrid som benytter to elektriske motorer, en elmotor foran og en elmotor bak, som står for firehjulsdriften. Og selvsagt med en bensinmotor i tillegg som kan lade batteriet og/eller drive bilen framover.

Sju mil på strøm
I forhold til dagens modell, vil denne få en elektrisk rekkevidde på 70 kilometer (WLTP testsyklus), og med fulladet batteri og bensintank er total rekkevidde oppgitt til over 700 km (WLTP).
Dette betyr at man kan kjøre den enda lenger enn før som elbil.

Norgesfavoritt blir ladbar - og får drift på alle fire hjul
Mitsubishi opplyser at Engelberg Tourer får permanent firehjulsdrift (4WD) via de to elektriske motorene, som driver hver sin aksel. Utviklingen av chassisdynamikk og framkommelighet har sin opprinnelse tilbake til de sportslige Lancer Evolution.
Active Yaw Control (AYC), samt elektronisk krengningskontroll skal gi optimal momentfordeling mellom forhjulene, det vil si at hvert hjul kan kontrolleres ved å bremses eller få mer kraft, alt etter behov for grad av veigrep, dette under fellesnevneren Super All-Wheel Control (S-AWC). AYC har sensorer for rattutslag, grad av krengning, bruk av gass- og bremsepedal, bilens hastighet med mer.
«Connected Car System»
Når føreren taster inn reisemål i navigasjonssystemet vil nett-tilkoblingen bruke værmeldingen, temperatur, topografi, mengden trafikk og kjøreforhold til å finne optimal kjøremodus langs turen for å kunne kjøre mest mulig økonomisk.
Foto: Jamieson Pothecary
