Som kjent lanseres en helt ny BMW 5-serie - syvende generasjon - i februar - og vi har selvfølgelig allerede prøvekjørt den for dere. Nå er versjonen som kanskje blir den mest etterpurte klar for bestilling, den ladbare hybriden 530e iPerformance.
Det blir noe litt annet enn de eksisterende ladbare BMW-ene vi har kjørt nylig - 330e, testet i sommer og som var først ut med tilsvarende drivlinje, og den mer familievennlige - og nærmest grisebillige - 225e Active Tourer.
Med en elektrisk rekkevidde på inntil 50 km ifølge produsenten - og mer standardutstyr enn de øvrige versjonene, er startprisen 525.000 kroner.

– Nye BMW 530e iPerformance kombinerer 5-seriens karakteristiske egenskaper med muligheter for ren elektrisk kjøring i store deler av hverdagen. Nye BMW 530e iPerformance blir den syvende «plug-in»-hybriden BMW lanserer i Norge og er en modell vi har store forventninger til i 2017, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Økt kapasitet

Den store BMW-en har fått en kraftigere batteripakke enn lillebror 330e, og den elektriske rekkevidden til BMW 530e iPerformance på opptil 50 kilometer er selvsagt målt i den optimistiske NEDC-syklus - regn med at det er cirka tre mil som kan anses realistisk. Om ønskelig kan bilen kjøres på ren elektrisk drift i opptil 140 km/t. NEDC-syklusen gir for øvrig et teoretisk forbruk på 0,19 l/mil og et C02-utslipp på 44 g/km.
Den lave teoretiske CO2-verdien sammen med vaktfradraget og det faktum at effekt ikke lenger utløser engangsavgift, gjør selvsagt at denne ladbare hybriden favoriseres kraftig. Faktisk er avgiften på kun 3.565 kroner og bilen kan dermed selges til en langt lavere pris i forhold til de andre versjonene enn det som ellers ville vært tilfellet.
Kjøre- og lademønster vil naturligvis påvirke det daglige forbruket og den elektriske rekkevidden.
Under panseret sitter den kjente firesylindrede tvillingturbo-bensinmotor som yter 184 hestekrefter. Koblet sammen med den elektriske motoren på 70 kilowatt (95 hestekrefter), blir samlet effekt 252 hester med et dreiemoment på 420 newtonmeter. Kreftene fordeles gjennom BMWs velkjente (og etter vår mening klasseledende) automatgirkasse. Akselerasjonen fra 0-100 skal gjøres unna på 6,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 235 kilometer i timen.

Batteripakken er plassert under baksetet og har en kapasitet på 9,2 kilowattimer. Den spiser likevel en del av bagasjeromplassen slik at lastevolumet reduseres til 410 liter - dog med et helt flatt gulv. Batteriet skal kunne fullades på mindre enn 5 timer gjennom en alminnelig stikkontakt, og på under 3 timer ved lading på 3,7 kilowatt.
Lastet med utstyr
Prisen på nye BMW 530e iPerformance begynner på 524.900 kroner. Det er med mer standardutstyr enn de andre modellvariantene i den nye 5-serien. Det utvidede standardutstyret, som ifølge importøren har en verdi på vel 43.000 kroner, inkluderer blant annet navigasjonssystem «Professional», som har en rekke online-tjenester, parkeringsassistent med ryggekamera, oppvarmet ratt, 2-soners klimaanlegg, bluetooth, og hele spekteret av antikollisjonsbeskyttelse.
BMW 530e iPerformance kan bestilles fra og med nå. Produksjonen starter på fabrikken i Dingolfing (Tyskland) i mars.