Billig med brukt bil

Nesten ny elbil under 170 000,-

Tilbudet av brukte elbiler begynner å bli stort. Det er mange «nesten nye» med fabrikkgaranti og kort kjørelengde under 170 000 kroner å velge mellom.

NESTEN NY: For under 170 000 kroner kan du velge mellom flere forskjellige elbiler som bare er te-fire år gamle. De har kort kjørelengde og lenge igjen av fabrikk-garantien. Foto: Rune Korsvoll
NESTEN NY: For under 170 000 kroner kan du velge mellom flere forskjellige elbiler som bare er te-fire år gamle. De har kort kjørelengde og lenge igjen av fabrikk-garantien. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Elbilsalget i Norge begynte å ta virkelig av for fire-fem år siden. Nissan Leaf, VW e-Golf, Kia e-Soul og Hyundai Ioniq var elbiler som folk sto i kø for å kjøpe. At det ble solgt mange nye den gangen, betyr at det nå er et godt utvalg av pent brukte til salgs.

Vi kaller dem «nesten nye», fordi du kan få en 2019 eller 2018-modell, med ganske kort kjørelengde, for mellom 150 000 og 170 000 kroner. I tillegg har disse bilene et par år igjen av fabrikkgarantien.

Trygge kjøp

Det betyr at du ganske trygt kan kjøpe disse bilene der de er billigst: Av privatpersoner. I forhold til å kjøpe av en forhandler, sparer du vanligvis mellom 10 og 15 prosent ved å handle privat. Garantien som de norske importørene gir varer i fem år (Kia har sju års garanti) eller 100 000 kilometer, uavhengig av hvor du kjøper bilen.

I tillegg er det tryggere å kjøpe en bukt elbil enn en bensin- eller dieselbil. Det er færre bevegelige deler og færre ting som kan gå feil. Det du enkelt kan sjekke selv er rust på bremsene bak. Elbiler ser ut til å være mer utsatt for bremserust enn andre biler.

BILLIG BILLIG: Det er billig å tanke strøm sammenliknet med bensin- eller diesel. En brukt elbil gjør bilholdet enda billigere. Foto: Rune Korsvoll
BILLIG BILLIG: Det er billig å tanke strøm sammenliknet med bensin- eller diesel. En brukt elbil gjør bilholdet enda billigere. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Batteriet holder

Hvor lenge holder batteriet? Det er et vanlig spørsmål mange som vurderer å kjøpe brukt elbil stiller seg. Erfaringene så langt tyder på at dette ikke er noe stort problem. Batteriene ser ut til å holde like lenge som selve bilen.

Nissan har analysert batteriene i 400 000 elektriske Leaf som er solgt i Europa siden 2011. Mange av disse bilene er norske. Konklusjonen er at batteriene i snitt vil ha en levetid på 22 år, ifølge sjefen for Nissan-Renault Energy-konsernet, Francisco Carranza.

De fleste, norske importøren garanterer at batteriene har 70-75 prosent av effekten igjen etter åtte år eller 160 000 kilometer

FIRE BRUKTE ELBILER DU BØR HA PÅ HANDLELISTA

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Ioniq er en femdørs bil i mellomklassen, med bra innvendig plass og god kjørekomfort. Det som setter begrensingene på en ferietur med familien er bagasjerommet.

De første bilene kom til Norge høsten 2016. Ioniq har markert seg som en av de mest energi-effektive elbilene i markedet. Blant annet var den tidlig ute med varmepumpe, noe som gjør at rekkevidden på vinterveier blir bra.

De nyeste utgavene har et batteri på 38,3 kWt som skal gi bilen en rekkevidde på 311 kilometer.

Den ble kåret til Årets bil av DinSide og Dagbladet og fikk dessuten fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest i 2016. Konklusjonen i vår test da var at bilen lå foran mange av konkurrentene.

HYUNDAI IONIQ: Effektiv på vinterføre. Foto: Rune Korsvoll
HYUNDAI IONIQ: Effektiv på vinterføre. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Tekniske data Hyundai Ioniq

ÅrsmodellKjørelengdeRekkeviddeBagasjeromHKBruktpris kr
201856 000 km311 km350 lit.120170 000,-
201769 000 km280 km350 lit.120159 000,-

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken «Kjøretøydata».

Kia e-Soul

Den elektriske utgaven av Kia Soul kom på markedet i 2014. Til tross for kompakte utvendige mål, gir et firkantete design overraskende god innvendig plass.

I starten fikk ikke norske forhandlere nok biler til å dekke etterspørselen. Derfor brukt-importerte mange forhandlere biler til Norge via Tyskland, med knapt én kilometer på telleren. Disse har de samme garantiene og spesifikasjonene som de bilene som er solgt nye i Norge.

Soul fikk 30 kWt batteri i 2017 og fire av fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest i 2014. Andre generasjon Soul kom i 2019 med stort batteri og opptil 452 kilometer rekkevidde.

SKILLER SEG UT: Designet på Kia e-Soul skiller den fra mengden. Foto: Kia
SKILLER SEG UT: Designet på Kia e-Soul skiller den fra mengden. Foto: Kia Vis mer

Tekniske data Kia e-Soul

ÅrsmodellKjørelengdeRekkeviddeBagasjeromHKBruktpris kr
201957 000 km220 km281 lit.111170 000,-
201856 000 km220 km281 lit.111149 000,-

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken «Kjøretøydata».

Nissan Leaf

Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil med over 60 000 biler på veien.

Driftssikkerheten har vært svært god. Den nyeste utgaven kom i 2018, med to batteri-størrelser på henholdsvis 40 og 62 kWt og rekkevidde på 270 eller 385 kilometer.

Også nybilprisen til Leaf er blitt kuttet den siste tiden. En ny, men relativt dårlig utstyrt utgave, koster nå fra 220 000 kroner (minste batteripakke).

Første generasjon Leaf ble kåret til Årets Bil av DinSide og Dagbladet i 2011. Den siste generasjonen fikk også fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest i 2018.

NORGES MEST SOLGTE: Nissan Leaf er fortsatt Norges mest solgte elbil. Foto: Nissan
NORGES MEST SOLGTE: Nissan Leaf er fortsatt Norges mest solgte elbil. Foto: Nissan Vis mer

Tekniske data Nissan Leaf

ÅrsmodellKjørelengdeRekkeviddeBagasjeromHKBruktpris kr
201857 000 km270 km435 lit.150169 000,
201751 000 km180 km350 lit.109139 000,-

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken «Kjøretøydata».

VW e-Golf

Den elektriske utgaven av VW Golf kom i 2014 med 21,8 kWt batteri. Oppgradert utgave kom i 2017 med 35,8 kWt og lengre rekkevidde.

I flere år var e-Golf den mest solgte bilen i Norge. Bilen produseres ikke lenger og er erstattet av VW ID.3.

E-Golf har litt kortere rekkevidde enn en del konkurrenter, men kjørekomforten er god. Prisen på nye e-Golf ble kuttet kraftig det siste året og bruktprisen fulgte etter. Nå ser det ut til at prisene har stabilisert seg.

Dette er blitt en populær bruktbil, men det er fortsatt mange til salgs. Bilen fikk som de andre eksemplene fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest (allerede i 2013).

ALLE LIKER GOLF: Kjørekomforten i VW Golf kan alle like. Foto: Rune Korsvoll
ALLE LIKER GOLF: Kjørekomforten i VW Golf kan alle like. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Tekniske data VW e-Golf

ÅrsmodellKjørelengdeRekkeviddeBagasjeromHKBruktpris kr
201852 000 km231 km341 lit.136169 000,-
201772 000 km231 km341 lit.136148 000,-

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken «Kjøretøydata».

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer