Nesten ny - spar flere hundre tusen

Kjøper du en to år gammel bruktbil med kort kjørelengde, er det nesten like bra som å kjøpe en ny - bare flere hundre tusen kroner billigere.

LITEN RISIKO: Vi har sjekket prisen på fem bestselgere som det er mange av i markedet. Bilene er bare to år gamle, har kort kjørelengd og lenge igjen av fabrikkgarantien. Derfor er det liten risiko å kjøpe en av disse. Foto: Rune Korsvoll
LITEN RISIKO: Vi har sjekket prisen på fem bestselgere som det er mange av i markedet. Bilene er bare to år gamle, har kort kjørelengd og lenge igjen av fabrikkgarantien. Derfor er det liten risiko å kjøpe en av disse. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I år ble det solgt nesten 500 000 brukte biler i Norge. Nybilsalget derimot faller kraftig. Etter noen år med nybilbonanza, har folk fått dårligere råd og sitter på pengene.

Da kan det lønne seg å tenke brukt i stedet for nytt. Det kan du spare svært mye penger på. Ikke minst fordi prisene på brukte elbiler har gått kraftig ned det siste året. Noe av årsaken er at Tesla satte ned prisene på nye Model Y og Model 3 kraftig for ett år siden. Det virket direkte inn på prisen på de brukt. Ikke bare på Tesla, men på hele bruktbilmarkedet.

HAR FÅTT JULING: Etter halvgått vinter har startbatteriet i bilen fått skikkelig juling. Hvis du ikke gir det påfyll av strøm nå, er sjansen stor for at du opplever problemer de neste ukene. Video: Rune Korsvoll Vis mer

- Med nedgangen i nybilsalget har etterspørselen etter bruktbiler holdt seg høyt, samtidig som prisene har falt på mange av de mest populære modellene. Dersom du er ute etter et godt bruktbilkjøp, så er dette tida for å handle før prisene stiger igjen, sier bilekspert i Finn, Terje Dahlgren.

Spar minst 400 000

Vi har sjekket bruktprisene på fem bestselgere av årsmodell 2021, og ser at du lett kan spare flere hundre tusen kroner på enkelte modeller. Prisene på bilene har vi hentet på Finn.no og de fleste er kjørt mellom 30 000 og 40 000 kilometer.

Biler som har gått over 50 000 kilometer, har vi tatt bort.

Bruktprisene har vi sammenliknet med det en mest mulig lik utgave av bilen koster ny i dag.

PRISENE HAR FALT: Det siste året har prisene på brukte elbiler falt mye, blant annet på grunn av økt press på nybilprisene. Selv om den ikke er for alle, er Porsche Taycan den bilen du kan spare aller mest på å kjøpe som to år gammel bruktbil akkurat nå. Foto: Antti hentinen
PRISENE HAR FALT: Det siste året har prisene på brukte elbiler falt mye, blant annet på grunn av økt press på nybilprisene. Selv om den ikke er for alle, er Porsche Taycan den bilen du kan spare aller mest på å kjøpe som to år gammel bruktbil akkurat nå. Foto: Antti hentinen Vis mer

Av de fem bilene vi har sett på, er elektriske Porsche Taycan Cross Turismo den du sparer mest på å kjøpe bruk. Det er mange til salgs og snittprisen på 25 to år gamle biler, er 845 000 kroner.

En ny bil i dag koster fra i overkant av 1,2 millioner kroner når vi regner vinterhjul med i prisen. Nå er kanskje ikke dette bilen for alle, men uansett betyr det betyr minst 400 000 kroner spart på å kjøpe en brukt.

Mange til salgs

På en rimelig bil som VW ID.3 sjekket vi bruktprisen på 70 biler og fant at prisen som forlanges starter rundt 250 000 kroner og i snitt ligger i underkant av 280 000 kroner. Mange av disse bilene er introduksjonsmodeller med svært mye utstyr. En ny ID.3 i dag må du betale fra i overkant av 400 000 kroner for.

Det betyr minst 125 000, kanskje 150 000 kroner, spart.

Det er verdt å merke seg at bruktprisene vi oppgir er det selgeren forlanger for bilen, ikke det den til sist kommer til å bli solgt for. Det er ikke uvanlig at den prisen er en god del tusenlapper lavere.

Liten risiko

I dag er det liten risiko ved å handle en så ny bruktbil. Mange av bilene finner du hos seriøse forhandlere. En to år gammel bil vil dessuten ha minst tre år igjen av fabrikkgarantien. For noen merker som har sju års nybilgaranti, vil det være fem år igjen av garantien.

I tillegg vil vinterhjul, tilhengerfeste og en del annet utstyr, som kommer i tillegg til prisen på en ny bil, allerede være inkludert. Nyprisen på bilene under har vi hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikkens Kjøretøydata.

Audi e-tron - kjøperne sto i kø for den første elektriske luksus-SUVen. Foto: Markus Pentikainen
Audi e-tron - kjøperne sto i kø for den første elektriske luksus-SUVen. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

FEM BRUKTE BESTSELGERE

Audi e-tron 50 - spar 333 000 kroner*

  • Audi e-tron var en av de første storselgerne i luksusklassen som folk sto i kø for å kjøpe. Det betyr også at det er mange til salgs. Nå får du en 2021-modell fra rundt 400 000 kroner og oppover. Rekkevidda er relativt kort på i underkant av 40 mil. *Dagens utgave har byttet navn til Q8, har fått en facelift og har et litt større batteri og noe lengre rekkevidde.
  • Laveste pris 2021 modell: 399 900 kroner
  • Høyeste pris 2021 modell: 470 000 kroner
  • Snittpris på 25 biler: 435 000 kroner
  • Nypris i dag Q8 e-tron: Fra 768 000 kroner inkludert vinterhjul 30 000 kroner

Ford Mustang Mach-E SR AWD - spar 132 000 kroner

Ford Mustang har også vært en av de mest populære elbilene i markedet siden den kom til Norge i 2021. Vi har sett på utgaven med firehjulstrekk og standard (SR) rekkevidde på 40 mil. Bilen du kjøper i butikken i dag er stort sett lik med samme rekkevidde.

Ford Mustang Mach-E - et ikonisk navn ble plutselig elektrisk. Foto: Mirva Kakko
Ford Mustang Mach-E - et ikonisk navn ble plutselig elektrisk. Foto: Mirva Kakko Vis mer
  • Laveste pris 2021 modell: 399 868 kroner
  • Høyeste pris 2021 modell: 449 000 kroner
  • Snittpris på 28 biler: 425 000 kroner
  • Nypris i dag: Fra 557 000 kroner inkludert vinterhjul 25 000 kroner

Porsche Taycan Cross Turismo - spar 400 000 kroner

Med denne bilen var det mange nordmenn som fikk realisert drømmen om en avgiftsfri Porsche til en spennende pris. Mange fikk nok litt bakoversveis da de så regningen for service, forsikring og hva nye dekk til bilen koster. Til å være Porsche er det svært mange biler til salgs. En ny i dag koster rundt 1,2 millioner kroner, mens en 2021-modell ligger ute for salg fra rundt 800 000 kroner.

  • Laveste pris 2021 modell: 799 000 kroner
  • Høyeste pris 2021 modell: 889 000 kroner
  • Snittpris på 25 biler: 845 000 kroner
  • Nypris i dag: Fra 1 245 000 kroner inkludert vinterhjul 45 000 kroner
Porsche Taycan - for mange gikk Porsche-drømmen i oppfyllelse. Foto: Antti Hentinen
Porsche Taycan - for mange gikk Porsche-drømmen i oppfyllelse. Foto: Antti Hentinen Vis mer

Tesla Model 3 LR AWD - 38 000 kroner

Tesla Model 3 har også vært en svært populær elbil. Kjøperne har oppfattet dette som mye bil for pengene. Det er den fortsatt som brukt. For snart et år siden senket Tesla nybilprisen kraftig, noe som selvfølgelig virket direkte inn på bruktprisen. Vi har sett på utgaven med lang rekkevidde og firehjulstrekk. Nye Model 3 har nettopp fått en facelift med blant anet fem mil lengre rekkevidde enn 2021-modellen.

  • Laveste pris 2021 modell: 369 999 kroner
  • Høyeste pris 2021 modell: 399 900 kroner
  • Snittpris på 60 biler: 385 000 kroner
  • Nypris i dag: Fra 423 000 kroner inkludert vinterhjul 25 000 kroner
Tesla Model 3. - mye bil for pengene. Foto: Markus Pentikainen
Tesla Model 3. - mye bil for pengene. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Volkswagen ID.3 - 125 000 kroner

Dette er en bestselger blant de kompakte elbilene. Det har den vært siden den kom på slutten av 2020. Det er den fortsatt, men nå i en litt oppgradert utgave. De første bilene hadde komplette og svært omfattende utstyrspakken, men bilen selges bare med bakhjulsdrift. Vi har sett på utgaven med 58 kWt batteri og rekkevidde rundt 42 mil.

  • Laveste pris 2021 modell: 249 000 kroner
  • Høyeste pris 2021-modell: 307 000 kroner
  • Snittpris på 70 biler: 279 000 kroner
  • Nypris i dag: Fra 404 400 kroner inkludert vinterhjul 18 000 kroner
VW ID.3 - en rimelig bil for alle. Foto: Antti Hentinen
VW ID.3 - en rimelig bil for alle. Foto: Antti Hentinen Vis mer