Det europeiske elbilsalget er i sterk vekst om dagen. I de tre siste månedene av 2020 gikk mer enn tre av ti (31,6 %) solgte biler på strøm, inkludert hybrider med både elektrisk og fossildrevet motor.
Over halvparten av disse, eller 16,5 prosent av totalsalget, var ladbare biler (elbiler og plug in-hybrider). I Norge tok elbilsalget storeslem i 2020, med hele 54 prosent av totalsalget.

Elbil-boom
Ni land krever forbud
Norge har som kjent et mål om bare å selge nullutslippsbiler fra og med 2025, men her foreligger det ikke noen bestemmelse om et forbud mot bensin- eller dieselbiler.
Det vil imidlertid ni EU-land ha en forandring på nå. Danmark, Nederland, Østerrike, Belgia, Hellas, Irland, Litauen, Luxemburg og Malta har ifølge Bloomberg (ekstern lenke) nemlig bedt EU om strengere regler for utslippskutt i transportsektoren, inkludert en tidsfrist for utfasing av nye fossildrevne biler.
I tillegg er det flere land, ifølge Sky News (ekstern lenke) også Storbritannia, som vurderer et forbud mot bensin- og dieselbiler innen 2030. Også giganter som Frankrike og Tyskland har varslet et ønske om å forby fossildrevne biler, men for de to sistnevnte er det ikke lov for EU-medlemmer å innføre nasjonale forbud.
Ikke forbud i Norge
Her i landet har imidlertid politikerne valgt gulrota foran pisken, ved blant annet å frigi elbilene fra bilavgifter og samtidig gi store fordeler ved bruk av nullutslippsbilene. Et forbud er per i dag heller ikke noe Norsk elbilforening vil kjempe for.
– Den gode elbilpolitikken kan ta oss helt i mål og sikre at vi når målet om at alle nye biler i 2025 er nullutslippsbiler. Om vi mot formodning ikke når målet så får vi heller diskutere et forbud da, sier generalsekretær Christina Bu til Dinside.

Hun mener Norge har verdens mest effektive elbilpolitikk og at vi bør holde fast på det som fungerer. Generalsekretæren mener imidlertid at den europeiske debatten om forbud tyder på at mange har tro på at elbilen på sikt vil utkonkurrere bensin- og dieselbilene.
– Elbilforeningen mener likevel det aller viktigste for alle land er å øke andelen elbiler i nybilsalget her og nå, slik at vi kommer i gang med å kutte utslipp. Elbil er allerede tilgjengelig teknologi, men forbrukerne velger allerede elbil når politikerne sørger for at det lønner seg, sier Bu.