Nismo: Nissans OPC

TOKYO (DinSide Motor): Nissan viser en Nismo-versjon av Juke. Og den er det fres i.

Her er Nissan Juke Nismo Concept, slik den i disse dager blir vist på bilutstillingen i Tokyo.  Foto: Knut Moberg
Her er Nissan Juke Nismo Concept, slik den i disse dager blir vist på bilutstillingen i Tokyo. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nismo er divisjonen som har ansvaret for de høye ytelsene hos Nissan. Få dager etter at denne konseptbilen ble avduket, organiserte de for øvrig en motorfestival ved foten av Fuji-fjellet i Japan, som ble besøkt av 32.000 mennesker i løpet av en søndag. (DinSide var der, og vil snart komme med en reportasje derfra.)

Nismo-ambisjoner

Med andre ord ligger det potensial i navnet Nismo hva angår merkevarebygging og det har den japanske bilprodusenten, basert i Yokohama og landets nest største etter Toyota, begynt å ta inn over seg for alvor.

Samarbeider: BMW+Toyota=sant

Sportslig merke

På spørsmål fra DinSide bekrefter Nismo-presidenten at ambisjonen er å gjøre Nismo til en merkevareforsterker eller image-bygger av samme type som OPC er det hos Opel, for eksempel, uten å ville sammenligne seg med BMWs M eller Mercedes' AMG - her snakker vi om langt dyrere premiummerker. Men stadig fler av Nissans konkurrenter benytter seg av egne emblemer for sine mest sportslige varianter, slik som nevnte OPC, Ford med RS i Europa og SVT i Nord-Amerika eller Renault (Nissans alliansepartner), med Renaultsport.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer