Nissan e-NV200: Et smart elbil-kjøp

Dette er kanskje ikke den første elbilen du har lyst på, men det er den første du trenger.

16 CM LENGRE: Ladeinngangen i fronten gjør bilen 16 cm lengre enn varianten med tradisjonell forbrenningsmotor.  Foto: Knut Arne Marcussen
16 CM LENGRE: Ladeinngangen i fronten gjør bilen 16 cm lengre enn varianten med tradisjonell forbrenningsmotor. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det ble mange vinnere og tapere i bilåret vi akkurat har lagt bak oss. Men det er ingen tvil om at elbil-salget fosser framover.

Fjorårets salgsøkning ble på hele 129,5 prosent (18.090 biler kontra 7.882 i 2013).

Mest ettertraktet var igjen Nissan Leaf, men vi har her valgt å teste ut den langt mer praktiske storebroren med samme drivlinje.

Les mer: Den høyspente elbil-duellen

Men pen kan ingen beskylde e-NV200 for å være. Den ser ut som en varebil, noe den i utgangspunktet også er.

Lavt tyngdepunkt

Det medfører et understell beregnet for tung last, som igjen gjør at den oppleves noe humpete uten last. Nå veier riktignok batteripakken 270 kilo, og er plassert under gulvet mellom akslingene. Det gir lavest mulig tyngdepunkt og hjelper litt på det som i utgangspunktet er primitive kjøreegenskaper sett med personbiløyne.

Les mer: Dette syntes vi om bilen på lansering

Men slike ulemper blir av mindre betydning når du først blir kjent med bilen. For den har mange andre gode sider som veier opp. Er du ute etter en familiebil vil du komme til å dåne av den praktiske fortreffeligheten.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.