Den ble vist for publikum i Genève og kommer til forhandlerne allerede utpå våren, versjonen av Nissan e-NV200 som vil kunne bli miljøalibiet for kjøre-barn-til-trening-foreldre.
Det ser ut til at fra-prisen vil komme til å ligge på knappe 10.000 kroner mer enn 5-seteren, selv om dette enda ikke er bekreftet. Uansett betyr det at den vil ligge et sted i nærheten av 250.000 kroner som velutstyrt personbil. Det er definitivt mye plass for pengene.
Nissan har en ganske annerledes 7-seter i salg allerede, nemlig den nye SUV-en X-Trail.
Kommers og privat
Syvseterversjonen er nemlig selvsagt ment for «VIP-transport», hoteller og taxier - men også for privatkunder. Nedfellbare 2. og 3. seterader gjør utvilsomt syvseterversjonen til den mest allsidige elbilen til nå.

For å øke passasjerkomforten er syvseterversjonen utstyrt med klimaanlegg bak for å gi en jevnere kupétemperatur, også for de på 3. seterad.
Nissan forklarer at det er et økende behov fra både bedrifter og flåter som gjør at de har fremskyndet lanseringen av syvseterversjonen av e-NV200.
En 7-seterversjon har vært i Nissans planer helt fra begynnelsen av, og skal nå fylle et behov med en elbil som kan transportere flere mennesker. Idéen var å tilby en nullutslippløsning til både taxiflåter, skytteltrafikk og større familier. Den kan også være nyttig for bedrifter og privatpersoner med regelmessig fraktbehov der alle syv setene bare brukes en gang i mellom.
Evalia for familien
Nissan e-NV200 7-seter vil leveres både som nyttekjøretøy i såkalt kombiversjon og i den ganske godt utstyrte Evalia passasjerversjonen. (I utgangspunktet som fem-seteren bare med en ekstra seterad).

Personbilvarianten Evalia henvender seg til familier som kan leve med relativt kort rekkevidde - selvsagt særlig vinterstid - og med at bilen i bunn og grunn er basert på en varebil.
Heldigvis tilbys den med hurtiglading (80 prosent fullt batteri på en halv time).
Her kan du lese vår test av 7-seteren NV200 med dieselmotor.

Allsidig
Syvseterversjonen av e-NV200 er konfigurert med to seter foran, tre i midten og to helt bak. Både 2.- og 3. seterad kan felles ned for å gi større bagasjeplass.
2. seterad skyves frem og 3. seterad felles ned til sidene for å åpne opp en stort lasterom på 2,94 m3. Denne lastekapasiteten skal ifølge Nissan tilsvare plass til tre sykler.
Med alle tre seteradene oppreist er lastekapasiteten oppgitt til 443 liter med oppbevaringshylle i bagasjerommet, og opptil 870 liter fra gulv til tak.
Med syv seter i bruk må dette sies å være et mer enn anstendig tall.
Nissan e-NV200 kom i salg i Norge på sensommeren 2014 og er siden blitt solgt i 277 eksemplarer (tall fra OFV-Opplysningsrådet for Veitrafikken ved utgangen av februar), fordelt på 136 personbiler og 141 varebiler.
Salgstakten kan nok komme til å øke en anelse med denne 7-setersversjonen av e-NV200. Den er tilgjengelig for bestilling fra april 2015.

