Nissan e-NV200 prøvekjørt

Kjøreturen i Nissans el-flerbruksbil ga oss opptil flere aha-opplevelser.

FØRSTE EL-FLERBRUKSBIL: Nå har vi kjørt Nissan e-NV200 og den overbeviser på mange områder. Men det er tross alt en varebil i bunn og grunn og som sådan kanskje enda mer interessant. Som familiefrakter blir rekkevidden på maksimalt 170 kilometer et klart handicap - men den har andre funksjoner den burde passe ypperlig til. Foto: KNUT MOBERG
FØRSTE EL-FLERBRUKSBIL: Nå har vi kjørt Nissan e-NV200 og den overbeviser på mange områder. Men det er tross alt en varebil i bunn og grunn og som sådan kanskje enda mer interessant. Som familiefrakter blir rekkevidden på maksimalt 170 kilometer et klart handicap - men den har andre funksjoner den burde passe ypperlig til. Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BARCELONA: Vi har kjørt Nissan NV-200, en bil som i versjonen Evalia er den første elektrisk drevne familiefrakteren - altså en svært romslig flerbruksbil med ren batteridrift. Som varebil tror vi også denne bilen har et betydelig potensial.

Greie priser

For varebilvarianten starter prisene på 210.000 kroner og personbilvarianten Evalia koster 242.500 kroner. Som vanlig kommer frakt og levering i tillegg, som varierer fra sted til sted. Til sammenligning koster Evalia med dieselmotor 310.000 kroner.

Fem seter

e-NV200 leveres i utgangspunktet som varebil, mens Evalia-varianten er en svært rommelig og mer påkostet fem-seters personbil. Den bærer naturligvis preg av å ha nyttekjøretøy-bakgrunn, men noe vi merket oss svært raskt under kjøring er at den elektriske drivlinjen gjør at en av ulempene ved denne typen kjøretøy så å si er eliminert: Nemlig rumling og resonans fra dieselmotoren som gir et påtagelig støynivå i versjonen med forbrenningsmotor.

Mer stabil

Vi konstaterer altså en merkbar heving av det totale komfortnivået. I tillegg opplevde vi kjøreegenskapene som helt OK under den begrensede kjøretiden vi hadde til rådighet. Med en batteripakke på 270 kilo i gulvet (mer om denne lenger ned), økes stabiliteten gjennom lavere tyngdepunkt. Riktignok er bakvognen fremdeles litt spretten over ujevnheter når bilen har lite last - enkle bladfjærer er ikke hverdagskost på en personbil og minner om bilens opphav.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer