Det er under bilutstillingen i Tokyo at den nest største japanske bilprodusenten (etter Toyota) viser frem denne skapningen, som har potensial til å bli en enda større slager enn Nissan Leaf har vært.

Skuffende av elbilfavoritten
Ariya er navnet på nykommeren. Den har fortsatt status som et konsept, men Nissan presiserer at den produksjonsferdige bilen - som skal komme på markedet allerede til våren - i store trekk være lik denne.
De presenterer heller ikke ytelsestall eller batterikapasitet (annet at den antakelig vil bli på mer enn de 62 kWt i Leaf+), men vi får i det minste vite at bilen er utstyrt med to elmotorer, som skal gi den firehjulsdrift - og kraftig akselerasjon.

RAV4-størrelse
SUV-en fremstår som mellomstor, i kategori med Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander og lignende. Konseptmodellen er 460 centimeter lang, men skal man tro pressemeldingen fra Nissan har den innvendig plass som en «mye større bil». Det skal være takket den elektriske drivlinjen, som tillater maksimal plassutnyttelse, da bilen i tillegg er bygget i høyden. De andre dimensjonene er 192 centimeter i bredden og 163 i høyden.

TEST: Ekstremt lavt forbruk
Ellers, uten å presisere nærmere, kan Nissan fortelle om såkalte «høyteknologiske funksjoner». Blant annet er de lånt fra superbilen Nissan GT-R, som skal gjøre at Ariya skal fremstå som en spydspiss for Nissans visjon om intelligent mobilitet. Dette dessverre uten å presisere hvilke funksjoner det dreier seg om - men det får vi vel vite når tiden for produksjonsbilen nærmer seg.

Minimalisme
Designen er visstnok en videreutvikling av det tidligere viste konseptet IMx, med V-motivet i fronten, som Nissan kaller V-motion, samt heltrukne baklys, på samme måte som på Audi e-tron. Som bildene viser, har Ariya ellers velbalanserte proporsjoner med en ganske lang akselavstand og relativt korte overheng både foran og bak.

Interiøret er det designdirektør Satori Tai kaller japansk minimalisme. Det er åpenbart ikke et tradisjonelt bilinteriør, men selv om dette er et konsept, kan Nissan fortelle at de spennende løsningene som vises «kan komme» på en produksjonsklar modell - og det i nær framtid (vi har fått opplyst at den skal vises allerede våren 2020).
Gulvet er helt flatt, noe som muliggjøres av batteripakkens utforming og plassbesparelsen. Berøringsknapper langs instrumentpanelet erstatter tradisjonelle betjeningselementer. Disse forsvinner inn i skjermoverflaten når systemet ikke er i bruk. Det er likevel to «normale» knapper - én for betjening av skjermen (12,3-tommer) og én startknapp.

Mobilstyring og autonomi
Bilen er klargjort for å være delvis selvkjørende med ProPilot2, som gir bilen mulighet til selv å holde farten og retningen ut fra navigasjonsinnstillingene, på betingelse av at føreren bekrefter og beholder den endelige kontrollen.
Nøkkelfritt system via opprettelse av en profil på smarttelefonen er selvsagt på plass, med synkronisering av førerens kjøreplan mellom telefonen og bilens systemer - inkludert navigasjon og forhåndsoppvarming av bilen, for eksempel.

Tilhenger?
Norge er ikke bare et spesielt marked fordi det er det eneste i verden der en svært betydelig andel av bilsalget utgjøres av elbiler - nordmenn er også mye mer opptatt enn andre av at bilen skal kunne dra tilhenger. På vårt spørsmål til Nissan Norges PR-sjef, Knut Arne Marcussen om Ariya vil kunne trekke tilhenger, svarer Marcussen følgende i en e-postmelding til Dinside:

Nissan viser «perfekt» elbil - kommer med 4x4 og 600 km rekkevidde
- Norge er et av de viktigste markedene for Nissans elbiler i Europa. VI har flagget viktigheten av å kunne tilby hengerfeste på slike biler i vår region, og vi har erfaring med at våre innspill blir lyttet til. Men det er dessverre for tidlig å kunne bekrefte noe her og nå.
- Når kan den nye el-SUV-en fra Nissan bestilles i Norge
- Den endelige bilen vises i mai neste år, og vi åpner opp for å ta imot bestillinger etter det, sier Marcussen.

Til Dinside på bilmessa i Tokyo forteller Nissans informasjonsdirektør for de nordiske landene, Marina Bakkum at de første bilene trolig ikke leveres til Norge før i 2021.
- Dette er en veldig viktig bil for Norge. Leaf har vært en stor suksess for oss, men nå kommer det flere konkurrenter på markedet. Markedet for crossover og SUV i Norge er stort, og en elektrisk utgave som dette vil være midt i blinken for norske bilkjøpere, sier hun til Dinside.
Dette vet vi om Nissan Ariya
Batteri: | Trolig mer enn 62 kWt |
Mål (l/h/b): | 460/192/163 cm |
Kan bestilles: | Trolig i løpet av 2020 |
Leveres til Norge: | Trolig i 2021 |
