Nissan med aktivt skjold

YOKOHAMA (DinSide Motor): Vi har fått innblikk i noen av de nyeste sikkerhets-systemene som kommer.

NYTT INNEN SIKKERHET: "Forutseende kollisjonsvarsling" demonstreres her. Den store SUV-en (en Infiniti QX56), svinger plutselig til venstre da bilen foran, en Nissan Fuga, har bråstoppet. Testsjåføren i den bakerste Fugaen har allerede fått varsling om at den forrerste bilen har bråbremset via visuell og akustisk varsling samt stramming av setebeltene. Foto: Knut Moberg
NYTT INNEN SIKKERHET: "Forutseende kollisjonsvarsling" demonstreres her. Den store SUV-en (en Infiniti QX56), svinger plutselig til venstre da bilen foran, en Nissan Fuga, har bråstoppet. Testsjåføren i den bakerste Fugaen har allerede fått varsling om at den forrerste bilen har bråbremset via visuell og akustisk varsling samt stramming av setebeltene. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bare i Japan skjer det hvert år 7.000 ulykker fordi folk gir gass i stedet for å bremse. Mange ulykker skjer også fordi man ikke ser hva som skjer lengre frem i trafikken. Nissan har utviklet systemer som skal bøte på dette - og en rekke andre risikofaktorer i trafikken. Summen av systemene kaller Nissan "sikkerhetsskjold" (Safety Shield).

Redusere skadeantall og -omfang

Som alle bilprodusenter arbeider Nissan aktivt med å redusere antall drepte og skadde i trafikken gjennom å gjøre bilene stadig sikrere. I tillegg til den passive sikkerheten - beskyttelse av de som sitter i bilen - arbeides det med stadig nye systemer for å bedre den aktive sikkerheten - det vil si hindre at ulykker inntreffer eller i det minste gjøre konsekvensene av dem så lite alvorlige som mulig.

Les også: Vi tester Volvo med fotgjengerradar

Etterligne mennesket

Nissans grunnidé er at bilen må utstyres med systemer som imiterer menneskets evner til å oppdage, forstå og reagere på risiko.

Sensorer, kamerasystemer, radar, laser og ultralyd tas i bruk for å mate bilens elektronikk med eksterne inntrykk. Algoritmer muliggjør omregning av disse inntrykkene til evaluering av risiko og aktivering av tiltak for å beskytte bilen og de som er i den.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer