Da kommer nemlig Nissan med en helt ny motor med 1,8 liters slagvolum. Selve oppbygningen av motoren følger et klassisk mønster. De fire sylindrene ligger på rekke og rad, mens motoren disponerer 16 ventiler. At blokken er i støpejern og topplokket i aluminium er vel heller ikke egnet til å heve så mange øyenbryn.
Den flate kurven...
Det er imidlertid ytelsene, eller mer viktig hvordan de blir levert. For mellom 2.400 og 4.800 omdrieninger i minuttet leverer motoren 97 prosent av maksimalt dreiemoment som er 151 Nm ved 2.800 omdreininger, og det fra en motor som ikke får kunstig pustehjelp fra en turbo.
Alt skulle med andre ord ligge til rette for at den nye 1.8-literen blir en svært så fleksibel motor. Spesielt sterk hva hestekrefter angår er motoren imidlertid ikke, ved 5.600 omdreininger yter den 113 hestekrefter.
...og hvordan de har fått det til.
For å få til en så jevn, og flat, dreiemomentkurve har Nissan tatt i bruk variable ventiltider, NVCS (Nissan Valve Timing Control System), og direkte tenning med en coil per tennplugg - NDIS (Nissan Direct Ignition System).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger