Nissan Resonance: SUV-enes fremtidsdesign

Nissan viser en ny hybrid SUV på bilutstillingen i Detroit. Men det var ikke poenget.

Nissan er spesialister på crossover-trender, noe de tidligere har vist med store Murano (lite kjent hos oss), Qashqai (meget kjent hos oss), og kompakte og vågalt designede Juke. Derfor kan vi regne med at denne konseptbilen, Nissan Resonance, er her for å fortelle oss noe. Foto: Newspress
Nissan er spesialister på crossover-trender, noe de tidligere har vist med store Murano (lite kjent hos oss), Qashqai (meget kjent hos oss), og kompakte og vågalt designede Juke. Derfor kan vi regne med at denne konseptbilen, Nissan Resonance, er her for å fortelle oss noe. Foto: Newspress Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nissan er et bilmerke som finner på mye rart, og ofte mye morsomt. Tenk bare på supersportsbilen GTR, kompakt-crossoveren Juke eller sportsbilen som erter Porsche - Nissan 370Z.

Nissan er uansett en vesentlig aktør på SUV/crossover-markedet, og de har vist tidligere at de kan være først ute med nye trender i denne kategorien. Derfor er denne konseptbilen definitivt verdt en titt - og vel så det.

Gjenklang

Nissan Resonance heter crossover-studien den japanske produsenten viste på den store amerikanske messen. Og gjenklang skaper den nok, med sine mildt sagt iøynefallende linjer. Her er vi på grensen til det progressivt futuristiske, men det er likevel tilstrekkelig realistisk til at tilskueren kan se for seg hvordan en fremtidig SUV - eller crossover - kan komme til å se ut om ikke så altfor lenge.

Nissan har vært trendsetter før - se bare her hva de gjorde i 2002

Hybrid, ja, men...

Som nevnt innledningsvis dreier dette seg om det Nissan kaller en "hybrid elektrisk bil", hvilket muligens kan tolkes dithen at det er en elbil med rekkeviddeforlenger.

Vi vil imidlertid ikke tro at Nissan går for klassiske hybridløsninger på egenhånd: De hybridbilene de selger har teknologi innkjøpt fra Toyota og toppsjefen, Carlos Ghosn, har uttalt at han ikke tror særlig på rene hybridløsninger som en bærekraftig mellometappe mot hel-elektrifisering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer