Nissan utfordrer tyskerne

Paris (DinSide Motor): Som en japansk Porsche imponerer Nissan 370Z med kjøreegenskaper, design og ytelser i toppklassen. 350Zs etterfølger fremstår som supersportslig og blir med det et enda sjeldnere syn her hjemme. Tekst og foto: Knut Arne Marcussen

Nissan utfordrer tyskerne
Publisert
Sist oppdatert

Det er tidenes kontrast når jeg stiger over fra Nissan Pixo med 1-liters motor og 68 hester og over til nye 370Z med 3,7-liters V6 med 331 gamp. For mens du føler du sitter med sparekniven i buken på Pixo, er det nesten så alt av økonomisk nedtur er glemt her. Det er riktignok ikke like lett å se at Nissan har brukt mye penger på utviklingen, for 370Z er temmelig lik 350Z.

Men de har gått grundig til verks for å gjøre GTRs lillebror flere hakk bedre. Girkassen er forbedret med noe smidigere skift, selv om den fortsatt er trang og avgir noe transmisjonsstøy. Nytt er at motoren gir mellomgass hver gang du girer ned, noe jeg aldri har opplevd på en manuelt giret bil før. Automatkassen har nå sju gir, og den både funker og kler bilen veldig bra. Personlig foretrekker jeg likevel helst den manuelle.

Motoren har fått økt sylindervolumet med et par hundre kubikk, den har 18 hk mer, 13 Nm mer i moment og redusert forbruk og utslipp med 11 prosent. Det er resultatet av blant annet oppgradert variabel ventilstyring. Det som merkes bedre, er at tyngdepunktet er senket og at understellet er vesentlig strammet opp (blant annet 35 prosent stivere stabilisator foran).

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.