Med introduksjonen av Leaf i 2010, ble Nissan en pioner i det norske elbil-eventyret. Den er Norges mest solgte elbil og er fortsatt blant bestselgerne.
Det har tatt tid å komme med en oppfølger, men i mars er det klart for den nye SUV-en Ariya. Med en pris fra rett over 400 000 kroner og en rekkevidde opp mot 50 mil, kan den fort bli en ny, norsk favoritt.
Men dette er bare begynnelsen. De neste fem årene skal Nissan bruke 2 billioner yen, eller 157 milliarder kroner, på å utvikle nye elektriske biler og mer effektive batterier. De neste åtte årene skal fabrikken lansere 15 nye elbiler.
Liten, billig elbil
Etter introduksjonen av Ariya nå i mars, blir neste elektriske elbil ut en etterfølger til dagens Micra. Den skal bygges i Frankrike på en helt ny plattform som også Renaults nye lille elbil, inspirert av gamle Renault 5, skal oppstå fra.
Denne plattformen har plass til et batteri som vil gi en rekkevidde på opp til 40 mil. I tillegg skal den ifølge Nissan redusere kostnadene for bilene med 33 prosent sammenliknet med dagens Renault Zoe. Elektriske Micra kommer på veien om to år.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger