De fleste moderne biler har nå det viktige nødbrems-systemet (AEB) som standard. Dersom du er uoppmerksom på at bilen foran stopper, skal systemet først varsle deg og deretter sette på bremsene automatisk dersom du ikke reagerer.
På sommerføre klarer de beste systemene å hindre at du kjører på noen fra hastigheter rundt 70-80 km/t. På vinterføre er historien en helt annen:
Bilene forstår rett og slett ikke at det er glatt og setter ikke på bremsene tidsnok. De beste bilene i vår store vintertest klarer å stoppe fra 20 km/t. De dårligste ikke en gang fra 10 km/t.

Virker dårlig

Volvo vinner vår ekstreme vintertest
Testen av nødbrems-systemene inngår som en del av den store vinterbiltesten vi kjører sammen med finske Tekniikan Mailmaa. Der har vi satt 15 nye biler på tøffe prøver for å se hva de duger til i en skikkelig norsk vinter.
Testen av AEB-systemene kjøres mot et hinder som er konstruert etter de samme reglene som brukes i EuroNCAPs kollisjonstester. Hinderet ser ut som bakenden på en bil og har baklys.
Nødbrems-systemene er kanskje den viktigste oppfinnelse siden sikkerhetsbeltene, men vår test avslører altså at i mørke og på glatt vinterføre, svikter de katastrofalt. De beste bilene i testen klarer så vidt å stoppe fra 20 km/t. Disse er Audi A1, Ford Focus, Lexus ES 300h og Mercedes A200.

Klarer ikke å stoppe

Irriterende få blinker til venstre i rundkjøringen
Den største negative overraskelsen er kanskje Volvo V60. Ifølge Volvo skal systemet virke i opp til 80 km/t. Vi har tidligere testet det på sommerføre og da virker det svært bra. I denne testen på snø, klarer det bare å stoppe fra 10 km/t.
I høyere hastighet enn dette, krasjer vi inn i ”bilen” foran. Rundt denne hastigheten ligger også de fleste andre bilene: Kia Ceed, Opel Combo, Honda CR-V, Peugeot 508, Jaguar E-Pace, Citroën C4 Cactus og Mitsubishi EclipseCross. BMW X2 og Hyundai Kona klarer ikke å stoppe fra den hastigheten en gang. Den eneste bilen som ikke har nødbrems-system tilgjengelig, er Dacia Duster.
- Volvo Cars jobber kontinuerlig for å forbedre sikkerhetssystemene i våre biler, også på glatt føre. En viktig del av dette arbeidet er å lage systemer som varsler slik at bilføreren selv kan gripe inn, og at nødbrems-systemer som AEB ikke skal måtte aktiveres. Eksempler på dette er Forward Collision Warning som hjelper bilføreren til å holde avstand, Curve Speed Warning som skal forhindre at man kjører for raskt inn i en sving og Road Friction Indication, som gjør at Volvo-biler kan varsle hverandre om at det er glatt føre. Vi anbefaler på generelt grunnlag at man avpasser farten etter føreforholdene, sier informasjonssjef Erik Trosby i Volvo Norge.
SLIK SKAL DE VIRKE | |
Bil | Hastighet min-maks km/t |
Audi | 5-85 |
BMW | 0-65 |
Citroën | 5-85 |
Dacia | - |
Ford | 10-200 |
Honda | 5- |
Hyundai | 8-170 |
Jaguar | 5-80 |
Kia | 10- |
Lexus | 10-180 |
Mercedes-Benz | 7-60 |
Mitsubishi | 5-80 |
Opel | 10- |
Peugeot | 5- |
Volvo | 4-80 |
Laveste og høyeste hastighet for når nødbrems-systemet skal klare å stoppe bilen, ifølge produsentene. |
Volvo varsler skikkelig
Før AEB-systemet setter på bremsene på bilen din, skal det varsle deg om at en farlig situasjon er i ferd med å oppstå. Vi har testet dette fra 70 km/t.
På glatt vinterføre er det en fordel at du får et så tidlig varsel som mulig, siden du bruker lenger tid på å bremse opp på snø enn på asfalt.
Volvo V60 er den eneste av bilene som starter varslingen god til i forveien. Den varsler deg både med lyd og lys og gir samtidig et lite napp i bremsene. De andre bilene varsler litt senere og bare med lyd og lys.
Det som er mest overraskende, er at Audi A1, Hyundai Kona og Jaguar E-Pace ikke varsler deg og den farlige situasjonen i det hele tatt.
Peugeot 508 og Volvo V60 er forresten de eneste som har sensorer som er oppvarmet og som dermed vil virke i all slags vintervær.
De fleste bilene har systemer som også oppdager og bremser for fotgjengere og syklister som plutselig kommer ut i veien. I tillegg vil Volvos system bremse for større dyr som elg og hjort. Disse funksjonene har vi ikke testet.
