TEST: BMW X5 M50d 2019

Noe av det mest politisk ukorrekte som finnes
- men også det beste

Vil vi ha en super-SUV med monsterkrefter og som bruker 0,8 på mila? Ja, takk!

NYE BMW X5 M50D: Med 400 hestekrefter og hele 760 Nm gjør dieselmaskineriet 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Foto: Espen Stensrud
NYE BMW X5 M50D: Med 400 hestekrefter og hele 760 Nm gjør dieselmaskineriet 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Foto: Espen Stensrud Vis mer
Publisert

En vårdag i 1858 ble Rudolf Diesel født. Den tyske ingeniøren og oppfinneren begynte først med kjøleskap, men tok patent på dieselmotoren og fødte sin første motor i 1897. Siden da er oljebrenneren produsert i et utall for all slags transport og industri.

Under panseret finner vi følgende maskineri - juvelen som får oss til å hylle Rudolf og BMWsk ingeniørkunst:

  • En 3-liter med fire (!) turboer, som puster liv i seks sylindre på rekke.
  • Det er et par hver, av lav- og høytrykksturboer.
  • Tre av dem er konstant aktive, mens den andre høytrykksblåseren kobler til trykket fra 2.500 omdreininger.
  • Resultatet er 400 hester og 760 Nm.

Smukt maskineri

Når M Performance-gjengen har skrudd seg ferdig, blir dette en monster-SUV, med krefter som en lastebil. Alt koblet til ZFs vidunderlige åttetrinn automatkasse.

Vi er av den oppfatning at en stor SUV går best med en kraftfull diesel. Og denne er kanskje den heftigste oljebrenneren vi har kjørt. Om svineriet er smukt? Så til de grader!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer