En vårdag i 1858 ble Rudolf Diesel født. Den tyske ingeniøren og oppfinneren begynte først med kjøleskap, men tok patent på dieselmotoren og fødte sin første motor i 1897. Siden da er oljebrenneren produsert i et utall for all slags transport og industri.
Under panseret finner vi følgende maskineri - juvelen som får oss til å hylle Rudolf og BMWsk ingeniørkunst:
- En 3-liter med fire (!) turboer, som puster liv i seks sylindre på rekke.
- Det er et par hver, av lav- og høytrykksturboer.
- Tre av dem er konstant aktive, mens den andre høytrykksblåseren kobler til trykket fra 2.500 omdreininger.
- Resultatet er 400 hester og 760 Nm.
Smukt maskineri
Når M Performance-gjengen har skrudd seg ferdig, blir dette en monster-SUV, med krefter som en lastebil. Alt koblet til ZFs vidunderlige åttetrinn automatkasse.
Vi er av den oppfatning at en stor SUV går best med en kraftfull diesel. Og denne er kanskje den heftigste oljebrenneren vi har kjørt. Om svineriet er smukt? Så til de grader!

Det er kognitiv dissonans på sitt aller verste. Vi vet det er noe dritt, men «bare må ha det».
Det makeløse er at nesten uansett type kjøring så slurper den aldri over literen på mila. 0,8, om du tar det sånn noenlunde pent. Husk igjen: Det er 2,3-tonn og 400 oljefyrte hester som flytter på seg.

Stiv ståhei
Den er ganske så mye stivere enn standard X5, noe som selvsagt går noe ut over landeveiskomforten.
M50d er den eneste av X5-ene som kommer med stålfjærer og modifiserte dempere. Legger du til Adaptive M Suspension Proffesional til 35.800 kroner, får du Active Steering, Dynamic Drive og kan justere stivhet til tennene skrangler.
På en bil som veier 2,3 tonn kan det absolutt være å foretrekke om du har bestemt deg for å kjøre radig over et fjellpass, uten å kline venstrekinnet i ruta eller måtte sette en spiss albue i passasjerstolen. Årsaken til dette er for å få en mer direkte kontakt og formidling til føreren og unngå forsinkelsen som luftfjæring kan gi.
Men: Du kan få luft-dempere om du folder hendene og legger 12.500 kroner på bordet. Da kan du foruten hev/senk-funksjon legge til kjøreprogrammer for sand, grus også videre - og en låsbar bak-diff.
Men 2:

- Alt i denne bilen er justerbart. Det herligste er når du kan konfigurere Sports-innstillingen selv. Vi fant raskt vår favoritt: Sport på styring, Comfort på dempere, Sport på gir-respons og Sport Plus på motor-respons. Det siste ikke minst for å få maks blås og grom lyd. For den brummingen er avhengighetsskapende og gjør at du glemmer at dette er dieselmaskineri fra Rudolf.

TEST: Muligens den aller beste BMW-en
Fra førersetet gir nye X5 god utsikt rund baut. Ryggekameraet og funksjonen der er et kapittel i seg selv. Om du kjører 50 meter inn i en oppkjørsel eller på en skogsbilvei, så husker ryggeassistenten dette. Dermed kan du bare sette i revers, trykke på en knapp – og så rygger og styrer bilen seg selv. Smartness.
Alt er nytt
I fjor kom BMW med den nye X5 – SUV-en som i sin tid satte en ny standard for kjøreegenskaper, da den gjorde sitt inntog i år 2000. Da vi testet den i høst, omtalte vi den som en teknobombe med X-faktor.
Selv om det kanskje ikke ser slik ut ved første øyekast, er alt nytt på denne generasjonen. Grill-nyrene er blitt monster-store, og X5 kan bestilles i to ulike designvarianter: M Sport, med sportslige elementer og større luftinntak, lakkerte hjulbuer og kanaler, eller xLine, som har mer offroad-utrykk med mer sort plast og understells-beskyttelse.
SUV-en er også blitt noe større enn forgjengeren: 3,6 cm lenger (492 cm), 6,6 cm bredere (2 meter) og 1,9 cm høyere (175 cm). Akselavstanden er strukket 4,2 cm (298 cm).

Interiøret er også helt nytt – av samme tapning som vi kjenner fra BMW tidligere. Det er evolusjon satt i system, hvor det meste skjer via to 12,3 tommers sylskarpe skjermer og et iDrive-system, som nå kan konfigureres slik du vil ha det. BMWs operativsystem heter nå for øvrig 7.0 (iDrive-navnet ser ut til å drukne). Apple Car Play er standard. Du kan styre det fra hjulet i midtkonsollen, ved hjelp av luftbevegelser med fingeren eller ved å sveipe eller trykke på skjermen.

Bagasjerommet tar nå 650 liter, men er betydelig større enn før med setene nede (1.870 liter). Den kan også få plass til en tredje seterad, men det er for småtasser. Er du fornøyd med fem seter, så hold på det. Hvis du vil ha sju, blir det litt komplisert. For å få en tredje seterad må du kombinere den med luftfjæring – uten at det nødvendigvis er å forakte. Men det koster dyrt for de to ekstra setene: 40.000 opp.
BMW X5 M50d
Motor: | R6, diesel, fire turboer |
Slagvolum: | 2993 ccm |
Effekt: | 400 hk / 4400 Dreiemoment: 760 Nm / 2000 |
0-100 km/t: | 5,2 sek. |
Toppfart: | 250 km/t |
Forbruk: | 0,84 l/mil (WLTP) |
CO2-utslipp: | 219 g/km (WLTP) |
Tankvolum: | 80 liter |
L/B/H: | 492/200/175 cm |
Akselavstand: | 298 cm |
Dekkdimensjon: | 275/35-22 (foran) – 315/30-22 (bak) |
Bagasjerom: | 650/1870 liter |
Egenvekt: | 2275 kilo |
Pris fra: | 1.310.700,- |
Pris testbil: | 1.626.600,- |
Kostbar moro
Den er enda mer raffinert, den er utrolig komfortabel og den ligger helt på topp, både som SUV og landveis-lokomotiv.
Likevel: Den er dyr og tilbyr ikke like mye plass som de største konkurrentene – som for eksempel Audi Q7, Volvo XC90 og Land Rover.
Prisen for X5 M50d starter på 1.310.700 kroner, før du har lagt til go’sakene en slik bil er forventet å ha.
På utstyrslista er det Individual-pakke, aktiv styring, komfortstoler med massasje, night vision, panoramatak, hengerfeste og 22-tommere, for å nevne noe. Og vipps så har du skrudd opp prisen med minst 300.000 kroner.
Vil du derimot spare nærmere 300.000 kroner, går du for fornuftsvalget og «standard» 3-liter, med 265 hestekrefter. Ja, den går også på fysjom-diesel.
Men det finnes knapt en maskin som kan konkurrere med en så myk og stillegående blokk - med lavt forbruk og ikke minst rekkevidde. 0-100 går marginalt tregere: Opp fra 5,2 sek til 6,5 sekunder. Men vit at du mister en god del underholdning på veien.
Det blir som en konsertopplevelse: Det er fornøyelig, men billigere å oppleve Gitarkameratene. Men skal du ha ekte rock'n'roll, som bruser i blodet, må du opp på annen liga og på en annen arena.
Testresultat
BMW X5 M50d
Dieselmaskineri ut av en annen verden
En av de mest kjøreglade SUV-ene du kan få
Bedre offroad-egenskaper enn før
Politisk ukorrekt SUV
Prisen
Snart kommer X5 45e. Det er en ladbar hybrid, utstyrt med et 18,4 kWt batteri, som gir en rekkevidde på 75 km, ifølge den nye WLTP-standarden. Den gjør 0-100 på 5,6 sekunder.
Så blir nok prisen en annen, også. Av den mer hyggelige typen.
Rudolf Diesel skulle bare visst – før han forsvant under mystiske omstendigheter på en postbåt fra Antwerpen til Harwich 29 . september 1913. Han hadde brettet klærne sine pent sammen, markert dagen med et tynt blyantkors i almanakken sin – og har etter alle solemerker hoppet til sjøs.
Hvor lenge det er til oppfinnelsen hans forsvinner i bilverdenen, skal være usagt. Men vi er i hvert fall ganske sikre på dette:
Den maskinen som sitter i M50d, ville gjort Rudolf stolt.
