Under den tradisjonelle kåringen av Årets Bil kan leserne stemme på absolutt alle nye bilmodleller som kommer til Norge i løpet av året. De kan stemme med både hjerne og hjertet og dere kårer Folkets Favoritt.

Dette er folkets favoritt!
Da avtemningen ble avsluttet i forrige uke, hadde Porsche fått nest mest stemmer. Aston Martin havnet som nummer 5 og Polestar 1. som nummer 19 av 32 nominerte biler.

Når juryen kommer sammen for å plukke 10 kandidater som skal bli med oss på den tradisjonelle testdagen på Rudskogen Motorsenter, faller de råeste, mest upraktiske og ofte tørste og dyre rett utenfor de 10 nominerte til selve Årets Bil-kåringen.

Og best av de «politisk ukorrekte 2019» er ...

Årets Barskeste Bil 2020: Klar vinner!
Men dette er også biler som fortjener å skinne. Det er ofte her den aller nyeste teknologien tas i bruk i ekstrem form, før erfaringene dukker opp på vanlige biler. Derfor er de viktige, og derfor har vi for tredje år på rad også kåringen Årets Barskeste Bil.

Under denne, litt åpne kategorien kan vi finne alt fra lave sportsbiler til store SUV-er. Det første året vant Mercedes G-klasse over Lamborghini Urus og Audi Q8. I fjor var det Porsche 911 som stakk av med seieren foran Bentley Continental GT og BMW 8-serie.
En ny trend
For første gang ser vi at miljøtrenden gjennomsyrer denne kategorien også. To av tre kandidater er elektrifiserte. Polestar er en ladbar hybrid med rekordlang elektrisk rekkevidde, mens Porsche Taycan er en helelektrisk supersportsbil.

En av disse blir Årets Bil 2021
Den er også en storselger. For selv om den er en drømmebil for mange, men ble tatt inn i begge kategorier i på grunn av det enorme antall solgte biler. Over 1000 stykker ruller på norske veier, og flere blir det. Nå lanseres den snart i en billigere versjon med bakhjulsdrift.
Aston Martin DBX

For første gang i historien lanserer Aston Martin en SUV. Og selvsagt er den supersportslig, på linje med det man kan forvente i konkurranse med andre sporty brands. Hjertet er en 4-liters twinturbo V8 på 550 hester som selvfølgelig drar på alle fire. 19 cm bakkeklaring gir terrengegenskaper, selv om 0-100 på 4,5 sekunder og toppfart på 291 km/t trolig er mer interessant. Pris fra: 2 950 000 kroner.
Polestar 1

Her er det lett å se at det kinesiske merket har sterk tilknytning til Volvo. Superbilen ser ut som en Volvo-Coupé. Dette er mer en luksus GT, enn sportsbil. Med 609 hestekrefter, 1000 newtonmeter og muligheten for å kjøre opptil 125 kilometer på strøm, takket være et batteri på 34 kWt, er Polestar noe helt for seg selv. Pris fra 1 665 000 kroner.
Porsche Taycan
Første elbil fra den tyske sportsbilprodusenten. Den er foreløpig tilgjengelig i tre versjoner og to batteripakker, 78,2 eller 93,4 kWt. Alle har firehjulsdrift. Velg mellom 530, 680 eller 761 hestekrefter. Maksimal rekkevidde varierer mellom 40 og 45 mil, avhengig av modell. Til tross for lengde på 496 cm, er dette en kompakt fireseter med 407 liters bagasjerom. Pris fra 968 700 kroner
Dette er årets jurymedlemmer

- Molly Pettit – Programleder og racerbil-kjører
- Bård Eker – Industridesigner og eier av Eker Group og Hydrolift
- Børre Skiaker – Generalsekretær i KNA
- Ståle Frydenlund - Seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening
- Anders Hovde – Seniorrådgiver i Kantar
- Fred Magne skillebæk – Redaksjonssjef i elbil24 og Norges medlem av Car of the Year Europe (COTY)
- Rune M. Nesheim – Juryleder og testansvarlig Dagbladet og Dinside