- Noen lærer aldri

Dette kan ruinere deg.

FLERE TUSEN PÅ SOMMERDEKK: Av de 16 000 bilene med karosseriskader som If undersøkte i fjor vinter, hadde nesten 1000 sommerdekk. Situasjonen er trolig den samme i de andre forsikringsselskapene. Det betyr at mange tusen bilister krasjer på sommerdekk i vinter. Foto: MIrva Kakko
FLERE TUSEN PÅ SOMMERDEKK: Av de 16 000 bilene med karosseriskader som If undersøkte i fjor vinter, hadde nesten 1000 sommerdekk. Situasjonen er trolig den samme i de andre forsikringsselskapene. Det betyr at mange tusen bilister krasjer på sommerdekk i vinter. Foto: MIrva Kakko Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I Sør-Norge har det snødd mer enn på mange år. Det har medført store problemer på veiene, med bilister som krasjer eller blir stående å skape kaos. Forsikringsselskapet If har undersøkt 16 000 biler med karosseriskader som ble meldt inn til selskapet sist vinter. De fant at 925 av disse kjørte med sommerdekk da det smalt.

Aller flest skader med sommerdekk hadde bilister på Sørlandet – det samme området som har hatt det største snøfallet de siste dagene.

Her bør du ikke plassere matvarene. I ytterste konsekvens kan nemlig tunge matvarer komme flygende ved en bråbrems eller ved en kollisjon. Video: Johannes Riise Undall / Storyblocks. Vis mer

Dette er verstingene

- Ofte kommer Sørlandet og Vestlandet høyt opp på lista over bilister som kjører med sommerdekk på vinterføre. At kystområdene drøyer med vinterdekk, henger trolig sammen med et mildere klima og vanligvis lite snø vinterstid, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

NULL ERSTATNING: Resultatet dersom du krasjer på sommerdekk kan bli at du må betale hele eller deler av skaden på bilen selv. Foto: Rune Korsvoll
NULL ERSTATNING: Resultatet dersom du krasjer på sommerdekk kan bli at du må betale hele eller deler av skaden på bilen selv. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Han forteller at det er stor forskjell mellom fylkene på hvordan bilene er skodd for vinteren.

I undersøkelsen selskapet har gjort var det Rogaland, med 10,8 prosent og Agder med 7,2 prosent, som hadde den høyeste sommerdekk-andelen på biler som hadde krasjet. Deretter kom Vestland med 6,2 prosent. I nord er det sjelden skader med sommerdekk.

Ditt ansvar

- Med sommerdekk på bilen er det en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd etter forholdene. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen. Hvis du ikke har dekk tilpasset føret, kan du få et oppgjør med politiet Du risikerer dessuten å måtte betale en større eller mindre del av regningen selv hvis det skjer en skade, sier Clementz

LÆRER ALDRI: - Det er den samme leksa hvert år. Noen lærer aldri, men legger ut på glatte vinterveier med sommerdekk på bilen, sier Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Foto: Gjensidige
LÆRER ALDRI: - Det er den samme leksa hvert år. Noen lærer aldri, men legger ut på glatte vinterveier med sommerdekk på bilen, sier Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Foto: Gjensidige Vis mer

Også Gjensidige får hver vinter inn mange skademeldinger fra bilister som har kjørt med sommerdekk vinterstid. Selskapet har varsler at de vil slå hardt ned på dette når det kommer til skadeoppgjøret:

Null erstatning

- Hver vinter får vi inn mange skadesaker der bilene ikke har vært skodd etter forholdene. Det er den samme leksa hver vinter. Noen lærer aldri. Uten å være riktig skodd for vinterføre, kan du få avkortet mange tusen kroner i erstatning dersom uhellet skulle være ute. Det finnes også flere eksempler der bilister med sommerdekk på bilen har fått null i erstatning når skaden gjøres opp, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige, og legger til:

Visste du at det finnes et symbol som indikerer hvilken side bensintanken er på? Lærer du deg dette unngår du å kjøre inn med feil side. Video: Rune Nesheim. Vis mer

- I noen tilfeller kan utfallet bli enda verre enn dette. Forskjellen mellom vinterdekk og sommerdekk på glatte veier kan rett og slett stå om liv eller død, fastslår kommunikasjonssjefen.