Elektrisk Porsche-suksess

Norge - Porsche-land nummer én

I november ble elektriske Porsche Taycan en av de mest solgte bilen i Norge. Ingen andre land i verden vi kjenner til kan vise til bedre tall for Porsche.

DE NYRIKES FAVORITTBIL: Med 1500 solgte Porscher så langt i år og Taycan som den 11. mest solgte bilen i november, er Norge på verdenstoppen i Porsche-salg. Foto: Antti Hentinen
DE NYRIKES FAVORITTBIL: Med 1500 solgte Porscher så langt i år og Taycan som den 11. mest solgte bilen i november, er Norge på verdenstoppen i Porsche-salg. Foto: Antti Hentinen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I november var det 431 nordmenn som fikk overlevert sin nye Porsche Taycan. Bilen, som koster fra i underkant av en million kroner og oppover, solgte mer enn både Volvo XC40, VW ID3 og en rekke andre «Norges-favoritter». Taycan var Norges 11. mest solgte bil i november. Hittil i år er det solgt nesten 1500 Taycan i Norge.

Vi er i fred med å bli verdens Porsche-land nummer ett, sett i forhold til befolkningen.

Gammel og ny

Noen som allerede har skaffet se gen Taycan, er Martin og Ann-Mari Sundvoll-Noreng. De har lenge eid en original Porsche 356 fra 1959, men da det skulle komme barn til verden, ble baksetet i disse bilene i minste laget:

- Det er ganske spesielt å ha den originale Porschen og den aller nyeste modellen side om side i garasjen. De kunne ikke vært mer forskjellige – en berømt for sin enkelhet og den andre utrolig avansert. Kontrasten er enorm, men jeg får den sportslige Porsche-følelsen når jeg kjører begge to, sier Martin.

KJÆRLIGHET FOR PORSCHE: Martin og Ann-Mari Sundvoll-Noreng har lenge hatt en forkjærlighet for luftavkjølte Porscher. I tillegg til en 1959-modell Porsche 356, står det nå en elektrisk Taycan i deres garasje. Foto: Porsche
KJÆRLIGHET FOR PORSCHE: Martin og Ann-Mari Sundvoll-Noreng har lenge hatt en forkjærlighet for luftavkjølte Porscher. I tillegg til en 1959-modell Porsche 356, står det nå en elektrisk Taycan i deres garasje. Foto: Porsche Vis mer

En million kroner

Bestselgeren i Norge er Taycan Cross Turismo 4S, en familieutgave med fire dører og relativt stort bagasjerom. Den har to elektriske motorer som til sammen yter 571 hester, gjør 0-100 km/t på 4,1 sekunder, godt hjulpet av en avansert firehjulstrekk. Prisen, som er fri for avgifter, starter på rett over en million kroner.

Kort leveringstid

- Mye av den suksessen vi opplever med Porsche i Norge om dagen, skyldes selvfølgelig elektriske Taycan. Men også for en klassisk Porsche-modell som 911, setter vi hele tiden nye rekorder.

- Etter at store deler av bilbransjen har slitt med leveringsproblemer en periode, er vi nå i en situasjon der vi kan lever biler relativt raskt. Det hjelper også godt, sier Maren Helgestuen, som er markeds- og PR-sjef hos den norske Porsche-importøren.

DEN BESTE VINTERBILEN: Porsche Taycan er ikke bare laget for tyske motorveier. Forrige vinter gikk den helt til topps i Dagbladets tøffe vinterbiltest. Foto: Antti Hentinen
DEN BESTE VINTERBILEN: Porsche Taycan er ikke bare laget for tyske motorveier. Forrige vinter gikk den helt til topps i Dagbladets tøffe vinterbiltest. Foto: Antti Hentinen Vis mer

Porsche-racet fortsetter

Taycan ble lansert i Norge for to år siden som en sports-coupé. Flere tusen sto i kø for å kjøpe, og salget har vært høyt hele tiden siden. Nå er det den fire-seters familie-utgaven Cross Turismo som er bestselgeren. Ifølge Helgestuen er det ingen tegn som tyder på at interessen for bilen avtar. I hvert fall ikke etter at den nye regjeringen forkastet den gamle regjeringens forslaget om å innføre moms på elbiler over 600 000 kroner.

- Etterspørselen etter Taycan er fortsatt stor, så vi kommer til å levere mange biler også når vi går inn i det nye året. Vi synes selvfølgelig at det er morsomt at så mange har mulighet til å realisere drømmen om en sportslig Porsche, som også kan brukes som en familiebil, sier Helgestuen.

Avgiftsfri drømmebil

Selv om billigste Taycan koster rundt 800 000 kroner, oppleves det tydeligvis som mye spennende bil for pengene. Selv om rekkevidden kanskje ikke er all vreden å skryte av. Dagbladet har tidligere kåret Taycan til bilen som gir deg kortest rekkevidde for pengene.

OGSÅ 911: Det er ikke bare Taycan som selger godt i Norge. Også klassiske 911 (t.h.) og Cayenne setter stadig nye rekorder i Norge. Foto: Porsche
OGSÅ 911: Det er ikke bare Taycan som selger godt i Norge. Også klassiske 911 (t.h.) og Cayenne setter stadig nye rekorder i Norge. Foto: Porsche Vis mer

Det er lett å tenke at en bil som Porsche Tayacan passer best på sommerføre på tyske motorveier. Forrige vinter var den med i Dagbladets store vinterbiltest sammen med flere andre elbiler. Der viste den seg fra en helt annen side. Taycan gikk helt til topps og fikk terningkast seks. I kommentaren heter det blant annet:

Den beste vinterbilen

«Under tøffe vinterforhold er Porsche Taycan slett ikke noe dårlig valg. Den får toppkarakteren ti i hele fem disipliner og vinner årets vintertest. Kjøreegenskapene på vinterføre er svært gode. Det samme er varmeapparatet og lysene på bilen. Også de fleste andre vinter-egenskapene er svært gode. Bremsene er ett av punktene som kan forbedres noe. I tillegg er strømforbruket i kulde høyt.»

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer