Norge + Japan = Sant

Alle de japanske bilmerkene har høyere markedsandeler i Norge enn i EU. Toyota står i en særstilling.

Publisert
Sist oppdatert

For en drøy uke siden kunne vi fortelle at både japanske og koreanske bilmerker for tiden øker sine markedsandeler i Europa. Likevel vil det nok ta svært langt tid før de asiatiske bilmerkene blir like populære på kontinentet som i Norge. Dette gjelder i særdeleshet Toyota, som i Norge har en markedsandel på utrolige 15,6 prosent. I europeisk sammenheng må Toyota nøye seg med 4,5 prosent, en forskjell på mer enn 11 prosentpoeng.

Japanere mest populære i Norge

Ingen av de andre japanske merkene kan måle seg med Toyota, verken i norsk eller europeisk målestokk. Likevel har alle de japanske merkene én ting til felles, de selger bedre i Norge enn på kontinentet. Nissan har for eksempel en markedsandel på 4,6 prosent her i landet. I EU må Nissan nøye seg med 2,6 prosent. Og mens Mazda har 3,5 prosent av det norske markedet, har de ikke klart å erobre mer enn 1,4 prosent på kontinentet.

Glad i svensker også

Men det er ikke bare importørene av japanske biler som har grunn til å glede seg over nordmenns bilpreferanser. Også de to svenske bilmerkene gjør det uvanlig godt her i landet. Volvo har for eksempel en markedsandel på bare 1,5 prosent på kontinentet, men kan glede seg over hele 4,5 prosent i Norge. De tilsvarende tallene for Saab er 0,5 og 2,2 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer