VILLACH, ØSTERRIKE (DinSide Motor): Vi har tidligere skrytt mye av første generasjon Mini Cabrio her på DinSide Motor. Blant annet kåret vi bilen til overlegen vinner da vi i våren 2005 lot Mini Cabrio møte Opel Tigra og Peugeot 206 CC.
Frihetsfølelse
Det som først og fremst kjennetegnet forrige generasjon, var den fremskutte frontruten. Denne skapte uvanlig stor avstand mellom tverrliggeren og førerens hode. Nettopp denne avstanden er svært viktig i kabrioletsammenheng, fordi den sørger for at fører og forsetepassasjer kan beskue alt fra flotte bygninger til vakre fjelltopper over tverrliggeren. I veldig mange andre moderne kabrioleter, spesielt kabrioleter med ståltakløsninger, er denne avstanden så liten at kabrioletopplevelsen kraftig svekkes.
Kjøreglede
Et annet kjennetegn ved Mini Cabrio I, var den høye graden av kjøreglede. Den underholdende kjøreopplevelsen hadde blant annet sin bakgrunn i de uvanlig korte overhengene, en fast og direkte styring og et avansert hjuloppheng utviklet av BMW.
Gode egenskaper ivaretatt
Vi har nå prøvekjørt andre generasjon Mini Cabrio. Ikke på den spanske rivieraen, men på snø- og isdekte østerrikske veier. Og kan fortelle at Mini Cabrio II har de samme positive kjennetegnene som sin forgjenger. Kabriolet-opplevelsen er blant de absolutt beste på markedet og de inspirerende kjøreegenskapene sørger for at bilen går utenpå de fleste aktuelle konkurrenter når det kommer til kjøreglede.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger