Test: Suzuki Ignis GLX 4x4

Norges billigste firehjuls­trekker overrasker!

Og den er nesten uten konkurrenter.

SNERTEN OG LETT: Lille Ignis veier bare 885 kilo og har kompakte mål. Det gjør den overraskende leken og snerten. Foto Jamieson Pothecary
SNERTEN OG LETT: Lille Ignis veier bare 885 kilo og har kompakte mål. Det gjør den overraskende leken og snerten. Foto Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke så ofte vi blir overrasket når vi setter oss i nye biler. Ofte vet vi hva som møter oss. Suzuki Ignis derimot, er ganske spesiell ...

Vi begynner med utseendet. Japanerne går egne veier, og de minste bilene blir ofte boksete. Fronten på Ignis er jo rett og slett litt småtøff. Nesten litt retro sportsbil, slik vi så på Honda sin konseptbil i Frankfurt i høst.

Skrått forfra er den artig også. Kraftig markerte skjermbreddere får hjulene til å se større ut, et frekt luftutslipp i underkant av panseret gjør den litt sportslig. De smale vinduene likeså.

Men hva i all verden har de gjort med hekkpartiet? Dette ser jo helt for #%&*& ut. Vi ser jo at noen har prøvd å få den kul, Med den store karosseriflaten på D-stolpen som sikkert skal få den til å se sportslig ut, sammen med skikkelig overdesignet hekk, får den til å se flaut liten, høy og snål ut bakfra.

Alle lykter er nå full LED og det lyser helt akseptabelt bra. Du har riktig nok ikke noen automatisk nedblending av fjernlysene.

Inni

Ok. Så har fasongen noen fordeler. Det gir plass. Faktisk sitter fire voksne bra i denne bilen. Da er det riktignok mikroskopisk med plass i baksetene, men til gjengjeld har man faktisk bakseter på skinner, så om ikke alle i familien måler 190 cm, kan man sjonglere mye på plassen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer