I fem år har i3 vært BMWs mestselgende modell i Norge. Over 17.000 BMW i3-modeller ruller så langt på norske veier.
Nå oppgraderes i3 for andre gang med et nytt batteri.
Da den ble lansert i 2013, hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt. I 2016 kom et større batteri, da med en kapasitet på 33 kWt.
Med nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWt, og kan dermed kjøre betydelig lenger på hver lading.

Det betyr at både batterikapasitet og rekkevidde nærmest er doblet siden den særegne elbilen ble lansert første gang.
– Norge er verdens nest største marked for i3, bare slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.
– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked framover. En kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, forteller Tegneby videre.

Kapasitet og rekkevidde
Tidligere er rekkevidda til de forskjellige BMW i3-modellene målt og oppgitt etter den kjente NEDC-standarden. I forbindelse med overgangen til WLTP, oppgir BMW foreløpig rekkevidda til nye BMW i3 120Ah etter begge normene:
Målt etter NEDC, har BMW i3 120Ah en rekkevidde på opptil 395 km. Målt etter WLTP, oppgis rekkevidda til opptil 310 km.

Duell: BMW i3 mot Nissan Leaf
For daglig kjøring, kommuniseres en økning i rekkevidda på rundt 30 prosent sammenliknet med forrige modell.
Dimensjonene til det nye batteriet er så godt som uendret, men energitettheten er nå høyere enn noen gang.
Det nye batteriet på 42,2 kWt veier derfor kun 10 kg mer enn det forrige batteriet på 33 kWt. Batteriet lades opp til 80 prosent på 42 minutter gjennom DC-hurtiglading på 50 kW. Gjennom AC-lading på 11 kW tar tilsvarende lading 3,2 timer, og gjennom en vanlig stikkontakt er tiden rundt 15 timer.
Batterigarantien er 8 år/160.000 km.
Modell (år) | Bruttokapasitet, batteri | Rekkevidde, NEDC | Rekkevidde, WLTP |
BMW i3 60Ah (2013) | 22,6 kWt | 190 km | - |
BMW i3 94Ah (2016) | 33 kWt | Opptil 300 km | Opptil 255 km |
BMW 120Ah (2018) | 42,2 kWt | Opptil 395 km | Opptil 310 km |
To versjoner
Nye BMW i3 120Ah lanseres i to versjoner, BMW i3 120Ah og BMW i3s 120Ah. i3s ble første gang lansert i 2017 som et mer sportslig alternativ. Designmessig skiller den seg ut med særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk. Sportsunderstellet senker bilen 10 mm og gir 40 mm bredere sporvidde på de 20" store hjulene.
Tekniske data
BMW i3 120Ah | BMW i3s 120AH | |
Motoreffekt: | 170 hk | 184 hk |
Dreiemoment: | 250 Nm | 270 Nm |
0-100 km/t: | 7,3 sek | 6,9 sek |
80-120 km/t: | 5,1 sek | 4,3 sek |
Toppfart: | 150 km | 160 km |
Rekkevidde, NEDC: | Opptil 395 km | Opptil 345 km |
Rekkevidde, WLTP: | Opptil 310 km | Opptil 285 km |
Strømforbruk; NEDCcorr*: | 13,1 kWt/100 km | 14,0 - 14,6 kWt/100 km |
Strømforbruk, WLTP: | 15,1 - 16,3 kWt/100 km | 16,1 - 17,2 kWt/100 km |
*NEDCcorr: Målt etter WLTP og beregnet tilbake til NEDC for sammenlikningsgrunnlag.
Flere oppgraderinger, mer utstyr
Sammen med det nye batteriet, introduseres også nye eksteriør- og interteriørfarger og nytt utstyr. LED-hovedlysene (standard) kan også leveres med adaptiv funksjon slik at fjernlyset tilpasser seg trafikk og omgivelser. Nytt er også en egen sportspakke for BMW i3. Som tilvalg kan du få samme eksteriørdesign, sportsunderstell og felger som på BMW i3s.

Nye BMW i3 120Ah vil få en startpris på 309.000 kroner (+ frakt og levering). Det betyr en liten prisøkning sammenliknet med forrige batteriversjon. Men 3-fase hurtiglading (11kW + DC 50 kW), som tidligere var en del av ekstrautstyrspakkene, er nå er en del av standardutstyret. BMW i3s 120Ah har en startpris på 344.900 kroner (pluss frakt og levering).
Produksjonen av de nye BMW 120Ah-modellene starter allerede nå i november.
