Av de mestselgende bilmodellene i Norge er det Tesla Model 3 som har de desidert yngste kundene, skal vi tro statistikk fra nettstedet Bilbransje24.
Gjennomsnittsalderen på Teslas «billigbil»-kunder er beskjedne 43 år, blant de 2081 bilene som var nyregistrert ved utgangen av august 2020.
VW Golf-, Hyundai Ioniq- og MG ZS-kjøperne er fire år eldre (47) enn Model 3-kundene, ifølge statistikken.
«Ungdomsmerke»
Ser vi på merke - ikke bare modell - er det en mindre kjent bilprodusent som har de yngste kundene. Spanske Seat, eid av tyske Volkswagen, har ikke solgt nok biler til at modellene kan vises i statistikken, men samlet som merke er deres kunder bare 44 år i gjennomsnitt - det samme som Tesla-kundene, om vi også tar med de som kjøper Model S og Model X.
Av merker som har kundegrupper med snittalder 50 år eller yngre kommer også kinesiske MG (47 år), Audi (50 år), Mini (50 år), Nissan, (50 år), Polestar (50 år) og Skoda (50 år) under «sperregrensa».
«Gamlis-biler»
Det er imidlertid to bilprodusenter som utmerker seg kraftig, når de kommer til den andre enden av skalaen - de mer voksne kundene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger