Den elektriske SUV-en Audi e-tron gikk seirende ut av konkurransen om å bli Norges mest solgte bil i fjor. Premium-bilen markerte seg med hele 9227 nyregistrerte biler på ett år - en heftig «personlig» rekord for Audi i Norge.
Et godt stykke bak endte Tesla Model 3 (7770) - etter en fantastisk sluttspurt - og VW ID.3 (7754).
Mest solgte (nyregistrerte) bilmodeller i 2020
# | Modell | 2020 | Des |
1. | Audi e-tron | 9227 | 454 |
2. | Tesla Model 3 | 7770 | 4232 |
3. | VW ID.3 | 7754 | 2303 |
4. | Nissan Leaf | 5221 | 692 |
5. | VW Golf (alle drivlinjer) | 5068 | 71 |
6. | Hyundai Kona (alle drivlinjer) | 5029 | 367 |
7. | Toyota Rav4 | 4412 | 638 |
8. | MG ZS | 3720 | 358 |
9. | Mercedes-Benz EQC | 3614 | 426 |
10. | Mitsubishi Outlander | 3258 | 115 |
Totalt | 141 412 | 20 574 |
Nybilsalget viser langt fra hele sannheten om de mest solgte bilene i Norge. Kilde: OFV
Ikke mest solgt
Men! Nordmenn flest kjøper ikke nye biler. De fleste kjøper brukt, og her er det store «mørketall» - tall som ikke har kommet så godt fram tidligere. Rekordmange 519 288 brukte biler skiftet nemlig eier i Norge i løpet av fjoråret.
I tillegg er det en del som kjøper såkalt bruktimporterte biler - noen godt brukt, mens andre er omtrent like ferske som de som ruller ut fra produksjonslinjene til bilfabrikkene.
Siden noen importører har slitt med å få nok biler, har de i noen tilfeller valgt å hente dem via andre land. Kia e-Soul er et godt eksempel på en bil som i stor skala har blitt solgt som bruktimport i Norge, men som knapt har rullet noen kilometer på telleren.

Disse har eid bilen din
Norgesbilen selger mest
Det er ikke overraskende VW Golf som er Norges mest populære bil, om vi tar med hele regnestykket. Totalt ble det solgt over 30 000 eksemplarer av norgesbilen over dem alle.
18 927 av dem er går på diesel eller bensin. 12 312 er helelektriske. Altså mye mer enn de 5068 nye modellene som ble solgt i løpet av 2020.

TEST: Nå er det natta!
På andreplass endte folkeelbilen Nissan Leaf, med hele 14 744 eierskifter, om vi tar med nye, brukte og bruktimporterte biler.
Og på tredjeplass kommer faktisk beste premiummodell, BMW 3-serie. På første plass utenfor «pallen» er nok en Volkswagen, med familiebilen Passat (13 650).
Mest solgte biler i 2020
Modell | Antall |
Volkswagen Golf | 18 927 |
Nissan Leaf | 14 744 |
BMW 3-serie | 13 709 |
Volkswagen Passat | 13 650 |
Toyota Rav4 | 12 836 |
Toyota Yaris | 12 637 |
Volkswagen e-Golf | 12 312 |
Audi e-tron | 11 158 |
Audi A4 | 10 757 |
BMW 5-serie | 10 725 |
FÅ ELBILER: VW Golf var Norges klart mest solgte bil i 2020, om vi også tar med brukte og bruktimporterte biler i regnestykket. Nissan Leaf, VW e-Golf og Audi e-tron er de eneste tre bilene på topp ti lista.

Nedgang
Audi e-tron langt nede
Det er altså bare tre elbiler på den endelige topp 10-lista, i ganske sterk kontrast til nybilsalget hvor åtte av ti biler var helelektriske (VW Golf og Hyundai Kona solgte i størst grad nye elbiler i 2020).
Audi e-tron havner dessuten helt nede på åttendeplass, med totalt 11 158 nye, brukte og bruktimporterte salg. Det er for så vidt ikke så rart, med tanke på at modellen ikke er mer enn to år gammel i Norge - i motsetning til alle de andre bilene på lista, som har lang fartstid på markedet.

Ikke gjør dette!
Dyre nybiler
Bileier-organisasjonen NAF mener årsaken til det høye bruktbilsalget handler om nordmenns privatøkonomi.
– Det store flertallet har ikke økonomi til å kjøpe en kostbar ny bil, forklarer kommunikasjonssjef Camilla Ryste.
Hun mener politikere må ha dette med seg når de lager transportpolitikk for hele Norge.
– Det er mange som planlegger begrensinger på fossilbiler i og inn i byene, nesten som om de tror at det store flertallet av biler i Norge er elektriske. Det er de ikke. Selv i storbyene, hvor elbilsalget er kommet lengst, er det kun 17 prosent av bilene i bilparken elektriske. Det betyr at mer enn fire av fem biler i byene fortsatt går på bensin eller diesel, sier Ryste.
– Bilparken skiftes gradvis ut og det er positivt. Det gir en renere og tryggere bilpark. Men det går langsomt.

Frykter avgiftsspiral
Kommunikasjonssjefen oppfordrer politikerne til å ha is i magen når det gjelder å fjerne elbilfordelene.
– I dag er elbilen momsfri. Det vil komme moms på elbiler. Spørsmålet er om 2022 er for tidlig, om man skal få med seg flertallet av de som kjøper bil og de som bor i distriktene, spør Ryste.