Til tross for relativt kort rekkevidde er Nissan Leaf Norges mest solgte bil. Nå lanseres den i to nye spesialversjoner:
- 3.Zero og 3.Zero e+ Limited Edition.
Sistnevnte får en rekkevidde-økning på hele 42 prosent. Takket være et batteri på 62 kWt mot 40 tidligere, får den en oppgitt rekkevidde på 385 km etter WLTP-normen.

De skarpeste konkurrentene har dog fortsatt bedre energiutnyttelse. Kia E-Niro har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 455 km, mens den noe mindre Hyundai Kona har en oppgitt rekkevidde på 449 km.

Kom kort i kulda!
Vi har testet de to sistnevnte i mildt vintervær og kommet 385 kilometer med E-Niro og 383 km med Kona.
373.000 kroner
Leaf 3.Zero e+ Limited Edition får ladekapasitet opp til 100 kW (tidligere 40 kW). Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet er et såkalt Intelligent Power-batteri med forbedrede egenskaper.
Det har 25 prosent høyere energitetthet og 55% økning av energilagrings-kapasiteten. Innovativ design og smart konstruksjon sørger for at det nye høyeffekt-batteriet inneholder 288 celler, sammenlignet med 192 celler i 40 kWt-utgaven.

Begge de to nye Leaf-modellene får et sårt tiltrengt oppgradert infotainment-system, med en ny og større åtte-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon.

Vi har kjørt elbilen 6.000 nordmenn står i kø for!
Leaf 3.Zero får i begge batteri-utgavene nye karosserifarger og nye tofarge-kombinasjoner (rødt karosseri med svart tak, og blått karosseri med svart tak) og blir tilgjengelig med en helt ny og forbedret NissanConnect EV-app.
De blir topputstyrt med blant annet skinnseter og Nissans Intelligent Driving-teknologi e-Pedal og ProPilot. Prisene blir henholdsvis 306.000 kroner for 40 kWt-batteripakken og 373.000 kroner for modellen med 62 kWt-batteri. Begge modeller viderefører garanti på åtte år/160.000 km.

Kommer i juni

20.000 har satt seg på liste på Kona
Modellene kan bestilles allerede nå, og leveringen av bilen med det store batteriet starter allerede i juni. Det bygges 5000 eksemplarer for hele Europa, og intensjonen er å klare å selge de fleste i Norge, så man skal ikke trenge å vente lenge på bil. Inntil de er utsolgt, får man kun bestilt den prisgunstigere toppversjonen.
Kommunikasjonssjef for Nissan-Europa i Norge, Knut Arne Marcussen tror på et godt salg av Leaf med stor batteripakke, men har fortsatt stor tro på at mange fortsatt vil kjøpe Leaf med 27 mils rekkevidde også.
- Det er ikke alle som har behov for lang rekkevidde, og prisforskjellen på lik utstyrsvariant blir 67.000 kroner, noe som kan friste mange, sier han.

