Audi tilbakekaller 100 000 biler

Norges mest solgte bil tilbakekalles

100 000 Audi-biler må tilbake til verkstedet, fordi dekkene slites særdeles raskt. Her hjemme blir Norges mest solgte bil i 2020 kraftig berørt.

100 000 AUDI-BILER: Etter et verkstedbesøk i fjor, for å skifte en rusten bolt i bakstillingen, ble ikke hjulstillingen justert. Nå opplever eierne at bakdekkene blir raskt utslitt. Foto: Rune Korsvoll
100 000 AUDI-BILER: Etter et verkstedbesøk i fjor, for å skifte en rusten bolt i bakstillingen, ble ikke hjulstillingen justert. Nå opplever eierne at bakdekkene blir raskt utslitt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Elektriske Audi e-tron, som har vært en av Norges desidert mest solgte nybiler de siste årene, er én av modellene som er berørt av den store tilbakekallingen som Audi nå er i gang med. I tillegg er de ikke elektriske modellene A4, A5, A6, A7, A8, Q5 og Q7 berørt.

AUDI E-TRON: En av de mest populære bilene i Norge de siste årene, Audi e-tron, er en av modellene som nå må tilbake på verksted. Også sju andre modeller er berørt. Foto: Øystein B. Fossum
AUDI E-TRON: En av de mest populære bilene i Norge de siste årene, Audi e-tron, er en av modellene som nå må tilbake på verksted. Også sju andre modeller er berørt. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

I praksis vil det si nesten hele modellspekteret til den tyske bilprodusenten. Bilene det er snakk om skal være produsert mellom november 2019 og april 2021.

I denne perioden ble det solgt hele 12 477 Audi e-tron i Norge, skal vi tro registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Elbilen ble Norges mest solgte nybil i 2020.

I juli i fjor kalte Audi tilbake nesten 150 000 biler for å kontrollere og skifte ut mutteren på en bolt i bakstillingen på disse bilmodellene. Mutteren var utsatt for rust, med det resultat at den kunne ryke under belastning og medføre at kjøreegenskapene til bilen ville bli kraftig redusert , ifølge nettstedet car-recalls.eu.

Kan miste lufttrykket

Kunder som fikk reparert bilene sine i fjor, har i ettertid klaget på at bakdekkene på bilene blir utslitt etter kort tid. Det viser seg nå at verkstedene glemte en viktig ting etter utskifting av den aktuelle bolten: å justere spissingen på hjulene.

Dette er bakgrunnen for at mange av de samme bilene nå må tilbake på verksted, for å få gjort akkurat dette.

Også 6650 Porsche Cayenne, produsert høsten 2020, var berørt av den samme tilbakekallingen i fjor. De fleste av disse må også tilbake på verksted nå.

I en rapport konkluderer de tyske trafikkmyndighetene KBA med at den ekstra slitasjen på bakdekkene, i ekstreme tilfeller, kan føre til tap av lufttrykket.

FERIEPROBLEM: Med fullastet feriebil er problemet med å komme seg opp den siste bratte og glatte bakken aller størst. Men, med dette tipset vil du mest sannsynlig alltid komme deg hele veien opp. Video: Rune Korsvoll. Vis mer

Eierne varsles

Den norske Audi-importøren bekrefter at en oppgradering av de berørte bilene er i gang:

– I forbindelse med innstillinger gjort ved en oppgradering, kan i noen tilfeller innstillingen av bakhjulene ha blitt endret uten at dette er blitt oppdaget. Dette kan føre til ujevn slitasje på dekkene bak og dermed påvirke kjøreegenskapene, svarer kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther hos Harald A Møller overfor DinSide.

– Vi har derfor iverksatt kontroll av hjulstilling og eventuell korrigering av denne. Dersom det oppdages uvanlig slitasje på bakhjulene på grunn av endrede innstillinger, må dekkene byttes om, forklarer hun.

Kommunikasjonssjefen forklarer at utbedringen startet i midten av februar og at den gjelder i overkant av 600 biler i Norge. Kundene er kontaktet direkte, opplyser hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer