Det tok sin tid. Nesten 20 år etter at Audi og Volvo lanserte A6 Allroad og XC70, dilter Mercedes-Benz etter. For første gang i historien har E-klassen fått en barskere, drittveivennlig storebror.
Til topps i Alpene
All-Terrain er årsaken til at vi er i de østerrikske alper denne desembermorgenen, sørpe forkjølet, og blendet av morgensolen som lakkerer Tyrols fjelltopper lakserosa. Det er vindstille og et par minusgrader. Foran oss ligger en snøfylt fjellvei som krongler seg mot toppen av fjellpasset Timmelsjoch, 2509 meter over havet. Veien er stengt for vanlig trafikk, og de lange, raske strekkene, avbrutt av knivskarpe svinger, er dekket av is og snø. Det er bare å gi gass.
Mercedes-Benz All-Terrain er en skikkelig fjellgeit
Villmarksversjonen skal røske opp E-klassens noe gråhårete image. All-Terrain er høyere, røffere, og har firehjulstrekk og luftfjæring som standard. De mest fremtredende visuelle forskjellene er en SUV-aktig grill og skjermbuer i plast.
Bilen er 29 millimeter høyere enn den vanlige stasjonsvognen. I tillegg vil luftfjæringen, som på mercedesspråk heter Air Body Control, øke høyden 20 millimeter, avhengig av fart og valgt program.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger