Rundkjøringer ble i sin tid innført for å bedre trafikkavviklingen og senke skaderisikoen i kryss. Men for norske bilister har det tatt lang tid og mange bulker å venne seg til å kjøre i disse trafikkmaskinene. Ikke minst har diskusjonen om hvordan man skal bruke blinklys i rundkjøringene vært et tema som har ødelagt stemningen i mange familieselskaper.
Færre bulker
Nå ser det imidlertid ut til at vi er i ferd med å venne oss til dette. I hvert fall tyder skadetallene på det. I 2013 fikk forsikringsselskapene inn 4.225 skademeldinger etter krasj i rundkjøringer. Siden har tallet gått jevnt og trutt ned. I fjor ble det bare registrert bare 2.565 krasjer. Det viser Trast-statistikken fra Finans Norge, som samler data fra alle forsikringsselskapene.
Skrekk-rundkjøring
Men fortsatt er det noen rundkjøringer som peker seg ut som verstinger – I hvert fall målt etter antall bulker. De tre verste ligger i Oslo og Drammen. Rundkjøringen i Sinsenkrysset i Oslo har, siden den ble åpnet 5. september 1957, vært et landskjent skrekkbilde på en vanskelig trafikkmaskin. Det er blitt fortalt mange historier om bilister fra landet som har kjørt inn i den store rundkjøringen og aldri kommet seg ut igjen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger