Renault Zoe med null stjerner i Euro NCAP

Norgesbil slaktes i test

Elbilen Renault Zoe er den tredje bilen i historien som ikke får en eneste stjerne i Euro NCAPs kollisjonstest.

TEST: Renault Zoe ble slaktet i ny krasjtest. Video: EuroNCAP. Vis mer
Publisert

For 20 år siden var Renault det første merket i historien til å oppnå fem stjerner og full score hos sikkerhetstesterne i Euro NCAP. Den gangen var det Renault Laguna som stod for de store milepælen.

Siden den gang, i 2001, har standardene hevet seg betraktelig for hva som skal til for å få både én, to, tre, fire eller fem stjerner. Likevel har det samtidig nærmest blitt regelen framfor unntaket at nye biler oppnår full score.

Renault Laguna var i 2001 den første bilen i historien som oppnådde fem stjerner av Euro NCAP.
Renault Laguna var i 2001 den første bilen i historien som oppnådde fem stjerner av Euro NCAP. Vis mer

Da er det enda mer oppsiktsvekkende at Renault Zoe bare er den tredje bilen i historien til å ikke kvalifisere til en eneste stjerne i den anerkjente kollisjonstesten.

Renault Zoe i Euro NCAP - 2013 vs 2021

I 2013 oppnådde Renault Zoe fem stjerner og full pott i Euro NCAP. Åtte år senere er viktig sikkerhetsutstyr fjernet og alle stjernene borte.

Populær i Norge

Renault Zoe er i Norge den niende mest solgte elbilen gjennom historien. Til dags dato er det solgt hele 15 260 eksemplarer her til lands. De fleste er dog registrert før inneværende år og eldre modeller enn bilen som nå får slakt.

Renault Zoe er meget populær i diverse tjenestebiler, både i det private og offentlige som for eksempel hjemmetjenesten. Vy benytter dessuten elbilen i sine bybiler i hovedstaden.

I 2013 fikk datidens Renault Zoe fem stjerner hos Euro NCAP. Den gangen oppnådde bilen 89/100 i beskyttelse av voksne, 80/100 i barnebeskyttelse, 66/100 i beskyttelse av myke trafikanter og 85/100 for sikkerhets-assistansen.

I den siste testen er de tilsvarende resultatene nede i 43/100, 52/100, 41/100 og 14/100. Hittil i år er det registrert 992 eksemplarer av denne bilen i Norge, noe som plasserer Zoe på 28. plass i elbilstatistikken for 2021.

Euro NCAP-rapporten kan leses i sin helhet her.

Null stjerner

Det er altså 2021-modellen av den helelektriske bilen - testet med standardutstyr - som får slakt i Euro NCAP-testen.

I 2021 er det forventet at nye kjøretøy skal holde passasjerene trygge i tilfelle en kollisjon, men testene viser at dukkene virkelig får gjennomgå i flere av de konstruerte kollisjonene, som skal simulere potensielle virkelige scenarioer. I en standard kollisjon i front blir resultatene vurdert som dårlig på grunn av svak beskyttelse i brystregionen på førersiden.

Det er imidlertid ved kollisjon med harde gjenstander, når bilen har kommet ut av kontroll sidelengs - som for eksempel trær eller stolper - som avslører de mest alvorlige resultatet. Hele 33 prosent av disse kollisjonene klassifiseres som dødsulykker eller alvorlige ulykker.

Kreftene fra bilen gjør ifølge testen at stangen trenger dypt inn i kupeen på Renault Zoe, slik at den kan treffe hodet på sjåføren og føre til alvorlig skade eller død (se illustrasjon med rød ring).

De røde kroppsdelene i illustrasjonen viser en potensiell trussel om alvorlig skade og potensielt livet i en ulykke. Illustrasjon: Euro NCAP/DinSide
De røde kroppsdelene i illustrasjonen viser en potensiell trussel om alvorlig skade og potensielt livet i en ulykke. Illustrasjon: Euro NCAP/DinSide Vis mer

Oppsiktsvekkende resultat

Resultatet er ifølge Euro NCAP både alvorlig og oppsiktsvekkende. De peker spesielt på at Renault med Laguna 2 innførte den kombinerte hode- og bryst (thorax)-kollisjonsputa.

– Denne kollisjonsputa er tilgjengelig på de fleste moderne biler. Dessverre er det tatt en bevisst beslutning om å fjerne hodebeskyttelsen fra denne viktige passive sikkerhetsfunksjonen, av merket som var banebrytende i bruken av den, kommenterer Euro NCAP-styremedlem Matthew Avery

– Som et resultat har sikkerheten til passasjerene i kjøretøyet blitt alvorlig påvirket, fortsetter han.

Flere mangler

Renault Zoe mangler også aktiv sikkerhetsteknologi, som vanligvis også er montert som standard i de fleste nye kjøretøy, som for eksempel filskift-varsler og autonom nødbrems. Det gir en poengsum på lave 14 prosent (av potensielt 100 %) i sikkerhets-assistent-kategorien. Det er 61 prosent lavere enn gjennomsnittet (75%) i 2021.

Avery i Euro NCAP mener det er katastrofalt - også for en liten elbil som Renault Zoe.

– Sjåfører skal slippe å bytte sikkerhet mot nullutslipp. Bilistene kan fortsatt redde planeten og nyte en bil som kan spille en viktig rolle i å redde familien deres i tilfelle en kollisjon, sier han ifølge nettstedet Thatcham Research.

– Det er mange andre alternativer av lignende pris og størrelse som har oppnådd solide karakterer og har en rekke aktive sikkerhetssystemer som standard, fortsetter han.

DinSide har foreløpig ikke lyktes å få noen kommentar fra Renault-importøren i Norge.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer