Etter at franske PSA kjøpte Opel fra General Motors i fjor, trodde de fleste at dagene var talte for den ettertraktede elbilen Ampera-e. Nå starter imidlertid Opel salget av den populære elbilen i Norge igjen.
Opel Ampera-e var den første elbilen med lang rekkevidde og gunstig pris, som ble introdusert for norske bilkjøpere. Rekkevidden ble oppgitt til 500 kilometer og prisen satt til under 300.000 kroner. Mange tusen skrev seg på venteliste, og da det ble åpnet for å skrive kontrakter, var det 4.000 nordmenn som kjøpte bilen.

Nytt prissjokk for norske Opel-kunder
Meget populær
Det var ikke så rart at mange ville ha elbilen, som blant annet fikk terning-kast seks hos Dinside, før den senere ble kåret til Årets bil 2018.
Problemet var imidlertid at Ampera-e ble produsert hos General Motors (GM) i USA, og at de ikke prioriterte å lever nok biler til Norge. Det ble spekulert i at årsaken var at prisen i Norge var for lav, slik at GM tapte penger på hver bil som ble sendt til Europa. Den historien kan du lese mer om her.

Dette er de kuleste, nye elbilene i år
Gjenåpner salget
Det gikk så langt at GM måtte be den norske Opel-importøren om å slutte å ta imot bestillinger av bilen og øke prisen på bilen kraftig.
Til tross for at Opel sluttet å skrive nye kontrakter på Ampera-e i oktober 2017, ble det i fjor registrert 920 nye eksemplarer i Norge.
Da franske PSA (Peugeot-Citroën) kjøpte Opel av GM i fjor, trodde altså de fleste at Ampera-e var borte fra Europa for godt. Men fra tyske kilder får Dinside opplyst at salget nå skal i gang igjen - nesten 1,5 år etter at de sluttet å skrive kontrakter.
– Vi skal ha et pressemøte om dette i morgen. Før den tid sier vi ingen ting. Det er det eneste den nye, norske Opel-sjefen, Johnny Danielsen, vil si nå vi spør om salget av Ampera-e skal starte opp igjen.

Byttehandel
Årsaken til at Opel har fått en avtale med GM, om fortsatt salg av Ampera-e, skal ifølge våre kilder ligge langt utenfor Norge og Europa: I Australia selger GM nemlig et bilmerke med navn Holden.
Dette er i bunn og grunn Opel-biler, med en litt annen front og et annet navn. Siden GM stoppet produksjonen på Holden-fabrikken sør i Australia i oktober 2017, har en stor del av Holden-bilene blitt produsert på Opels fabrikker i Europa.
GM ønsker tydeligvis at dette skal fortsette. Dermed er det åpnet for en byttehandel, slik at GM skal produsere Ampera-e for Europa og Norge på fabrikken i Michigan, USA.


Dette er elbilen som går lengst for pengene
Øker produksjonen
Ampera-e har en elektrisk motor på 204 hester og et batteri på 60 kWt, som skal gi en rekkevidde på 500 km, etter den gamle NEDC-normen eller 380 kilometer etter den nye, strenge WLTP-testen.
Bilen står i dag oppgitt med en pris på 349.000 kroner i listene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Om dette kommer til å være prisen som vil gjelde framover, vet vi ikke ennå.
Ei heller vet vi om vi kan oppleve lange ventelister som tidligere. GM-sjef Mary Barra uttalte nylig at produksjonen på fabrikken som lager Ampera-e og den amerikanske utgaven av bilen - Chevrolet Bolt - nå skal øke betydelig. Det er i hvert fall et godt tegn.
