Normal hybrid

Hybrid-biler kjennetegnes som regel ved et litt sært utseende, og har vært for spesielt interesserte. Det prøver Honda å endre ved å lansere Civic med hybridmotor.

Publisert
Sist oppdatert

På papiret kan det virke som Honda Civic Hybrid først og fremst er en bensinbil, det sitter nemlig en 1,3-liters VTEC i-DSI-motor under panseret.

Avslørt av forbruket

Riktignok er motoren gjerrig, men et oppgitt forbrukstall på 0,34 liter per mil tyder på at den får hjelp. Hjelpen kommer fra en elektrisk motor.

Den elektriske motoren trår til ved akselerasjon, og sørger også for at bensinmotoren kan stoppes hvis bilen står stille. Integrated Motor Assist (IMS) kaller Honda systemet som sørger for samspill mellom de forskjellige drivkildene.

Mer luft

i-DSI-motoren er spesiell ved at det er to tennplugger for hver sylinder, som sørger for at mengden luft i forbrenningsprosessen kan økes i forhold til bensinmengden.

En annen fordel ved denne motoren er at den yter liten motstand ved bremsing. Lav motstand er en fordel fordi det blir mer energi til overs som den elektriske motoren kan bruke.

Insight

"OPECs mareritt" kalte vi forrige hybridbil fra Honda etter en liten test. Den er særpreget blant annet med en ekstremt aerodynamisk form.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer