Norsk bestselger i detalj

Toyota Avensis blir en storselger neste år uansett. Her er vår første live-rapport.

Publisert
Sist oppdatert

Dagens Avensis drar på årene og konkurrentene Passat og Mondeo selger i bøtter og spann mens Avensis ikke henger helt med lengre. Men nå er en ny modell er på trappene.

Den nye Avensisen blir både større og sterkere enn dagens modell, og den får den berømte kombinasjonen dieselmotor og automatgir. Dette har til manges irritasjon ikke eksistert på dagens variant.

Det andre, som en del av dere også har funnet ut, er at dagens Avensis finnes som firehjulstrekker i Japan. Slik vil det nok fortsatt være. Det er ikke annonsert firehjulsdrift på Avensis i Europa.

Nye Avensis er 5 centimeter lengre enn dagens og sedanen er 4.695 millimeter lang og stasjonsvognen er 4.765 millimeter lang. Begge har en akselavstand på 2.700 millimeter.

Oppgraderte motorer

Avensis har en helt ny motorserie som de kaller Valvematic. Det betyr at motorene i tillegg til å ha Dual VVT-i (styring av ventiltider) også har Valvematic som styrer ventilløftet.

Endelig automat

Avensis leveres i utgangspunktet med en sekstrinns manuell kasse, men kan også leveres med en girkasse som heter Multidrive S. Dette er en trinnløs kasse som også kan simulere en syvtrinns automatkasse ved behov. Du velger det selv med å trykke på sportsknappen. Toliters motor kan også levers med girhendler bak rattet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer