Etter at den ble introdusert på det norske markedet i 2016, har Toyota C-HR vært blant Norges mest populære biler. Allerede det første hele salgsåret var den ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) landets tiende mest solgte bil.
Litt i skyggen av den norske elbilboomen, der de helelektrisk drevne bilene har fått mest oppmerksomhet, har Toyota C-HR faktisk solgt mer enn 8.500 biler i Norge - på mindre enn tre år. Dinside gav RAV4-lillebroren en femmer på terningen, da vi testet den i 2016.
Salget av Toyota C-HR i Norge
Årstall | # | Reg. |
*2019 | 14 | 1.786 |
2018 | 12 | 3.098 |
2017 | 10 | 3.508 |
(lansering) 2016 | 122 | 187 |
Tabellforklaring: Det årlige antall registreringer til Toyota C-HR i Norge og plassering på bestselgerlista, siden lanseringen i 2016. *=2019 til og med august. Kilde: OFV

10 nye elbiler fra uventet hold
To nye hybridmotorer
Allerede nå er tiden inne for en oppdatering av bilen. Ifølge Toyota Norge lanseres nå nye C-HR med to forskjellige hybriddrivverk, et nytt multimediasystem og designforbedringer som skal løfte utseendet, uten å gå på akkord med den ikoniske formen. Det er nemlig ingen tvil om at C-HR skiller seg ut utseendemessig - noe vi kommer tilbake til i artikkelen.
Den største av de to nye hybridlinjene består av en 2.0 liters bensinmotor med 184 hester, som ifølge WLTP-tallene slipper ut 118 gram CO2 per kilometer ved blandet kjøring. Den mindre bensinhybriden er på 1.8 liter, med 122 hestekrefter og et utslipp på 109 g/km.

Nytt multimediasystem
Den oppgraderte bilen, som må ansees som en såkalt facelift (ansiktsløftning), er også utstyrt med et nytt multimediasystem, melder Toyota Norge. Det inkluderer både Apple Carplay- og Android Auto-smarttelefonintegrering.
Her får man blant annet online-oppdateringer av kart som sørger for at kunder til enhver tid kan kjøre med de nyeste utgavene av europeiske veikart. Dermed blir C-HR den første modellen med dette systemet hos Toyota.

Trofast
Toyota C-HR forblir altså trofast mot modellens visuelle identitet, og de coupé-lignende linjene gir den et iøynefallende og markant utseende, som skiller den fra andre små-SUV-er. Toyota mener at endringene foran og bak skal gi modellen et elegant løft, mens en lakkert nedre støtfangerleppe skal «forsterke inntrykket av en kraftfull, bred og høyreist bil».
Front- og baklyktene er oppgradert med premium LED-teknologi, med kjørelys og blinklys integrert i en prosjektor foran, som tegner en heltrukket linje over hovedlysene. Baklyktene har en glanset svart spoiler mellom seg, som skal sørge for et helhetlig og rent uttrykk.


Dynamiske oppgraderinger inkluderer et endret støtdemperdesign, som skal forbedre kjørekomforten, samtidig som Toyota C-HRs kjøreegenskaper skal bevares.
Alle varianter kommer også med en oppgradert NVH-pakke, som reduserer støyen i kupéen ytterligere, melder Toyota.

Snart klart for Toyotas superbatteri
Blir elektrisk
Prisene er foreløpig ikke kjent på den oppgraderte bilen og de nye hybridmotorene.
Vi vet derimot at Toyota C-HR skal komme som helelektrisk bil etterhvert - trolig japanernes aller første.
Med hybriddrivverk vil denne bilen på mange måter konkurrere med mindre SUV-er som for eksempel Nissan Qashqai. Og med elektrisk motor vil CH-R bli en stor konkurrent til Hyundai Kona og Kia e-Niro.
Den helelektriske modellen skal imidlertid ut på det kinesiske markedet først, og det er ikke bekreftet om den kommer til Norge i det hele tatt.
