Norske biler slipper i særklasse ut minst CO₂, sammenliknet med resten av bilparken i Europa. Det viser tall fra Jato, gjengitt av svenske Mestmotor.
Ifølge analyseselskapet slapp en norsk bil i 2017 ut gjennomsnittlig 83,6 g/km – nærmere 30 prosent (118,1 g/km) mindre enn snittet på kontinentet.
Norge har dessuten også den største nedgangen i utslippet, sammenliknet med året før (-10,1 prosentpoeng).

Her kommer asfalten i år
Utslippet øker
Vårt naboland Sverige er helt nede på 17. plass, med et utslipp på hele 121,6 g/km, men likevel med en registrert nedgang på 1,3 prosentpoeng fra 2016.
Danmark, som er helt oppe på en 3. plass, hadde imidlertid negativ utvikling fra føråret (+2,8). Det var likevel nok til å gå opp to plasser på «snill bil-tabellen».
Det er bare ett år siden Norge bestemte seg for å skrote den gamle ordningen for måling av utslipp (NEDC). Framover får bilene en strengere utslippsdom i form av WLTP.
Faktisk økte gjennomsnittet i Europa med 0,3 prosentpoeng, sammenliknet med 2016. Utviklingen blir begrunnet med at dieselbiler, som generelt slipper ut mindre CO₂ enn bensinbiler, har fått et negativt fokus de siste åra.
Spesielt dieselgate – en skandale som fortsatt ikke er over – har gjort det vanskelig for dieseldrevne biler.
Bilparkene med lavest CO2-utslipp - 2017
# | Land | Utslipp | Endring 16–17 | # 2016 |
1 | Norge | 83,6 | –10,1 | 1 |
2 | Portugal | 104,2 | –0,2 | 2 |
3 | Danmark | 108,0 | +2,8 | 5 |
4 | Hellas | 108,6 | +2,8 | 3 |
5 | Nederland | 109,0 | +3,4 | 3 |
6 | Frankrike | 110,7 | +0,5 | 6 |
16 | England | 120,8 | +0,9 | 13 |
17 | Sverige | 121,6 | –1,3 | 17 |
21 | Tyskland | 126,2 | +0,5 | 21 |
Totalt | 118,1 | +0,3 | – |
Best av de tradisjonelle
Det er naturligvis den norske elbil-satsingen som er årsaken til at vi gjør det så godt i denne statistikken. Alle de ti mest solgte bilene i fjor hadde elektrisk motor.
Samtidig ser vi av det totale bilsalget i verden, hvor ubetydelige lille Norge er i den store sammenhengen.
Tesla ligger helt øverst over merker med lavt utslipp. Det rene elbilmerket hadde bare en markedsandel i Europa på 0,2 prosent i 2017, så nullutslippet av CO₂ utgjorde lite totalt for kontinentet.

Ny forbrukstest på bil kan gi avgiftssmell
Toyota gjør det samtidig veldig godt på grunn av sin satsing på hybridbiler.
Tre av fire biler slapp i fjor ut mellom 110 og 130 g/km, ifølge Joty. Den siste fjerdedelen (22 %) slapp ut mellom 90 og 110 gram.
Mazda og Subaru er to av de vanligste merkene som i 2017 hadde et gjennomsnittlig utslipp i helt feil ende av tabellen. Sammen med Jaguar og Land Rover havnet de i pulja med utslipp mellom 130 og 160 g/km.
Det britiske luksusmerket Rolls-Royce havner helt nederst, på 50. plass, med et heftig gjennomsnittsutslipp på 329,8 g/km.
Snittutslipp europeiske biler 2017
# | Merke | Utslipp | Andel biler utslippsgruppe |
1 | Tesla | 0,0 | 0,2% - 0-90 g/km |
2 | Smart | 90,3 | |
3 | Toyota | 101,2 | |
4 | Peugeot | 104,5 | 22% |
5 | DS | 105,0 | 90-110 g/km |
6 | Citroën | 105,5 | |
7 | Renault | 106,6 | |
8 | Lancia | 113,7 | |
9 | Mitsubishi | 114,5 | |
10 | Suzuki | 114,9 | |
11 | Fiat | 115,6 | |
13 | Nissan | 115,9 | |
Skoda | 115,9 | ||
10 | Seat | 118,9 | 73% |
18 | Volkswagen | 119,6 | 110-130 g/km |
19 | Kia | 120,0 | |
20 | Ford | 120,8 | |
22 | BMW | 121,8 | |
23 | Hyundai | 122,0 | |
24 | Opel | 123,4 | |
25 | Audi | 124,3 | |
Volvo | 124,3 | ||
29 | Mercedes | 129,1 | |
30 | Infinity | 131,0 | 4% |
31 | Mazda | 131,2 | 130-160 g/km |
37 | Subaru | 159,8 | |
38 | Lada | 179,1 | 0,6% |
50 | Rolls-Royce | 329,8 | 160+ g/km |
Snittbilen | 118,1 | 100% |
Kilde: Joty.com
