Norske biler slipper i særklasse ut minst CO₂, sammenliknet med resten av bilparken i Europa. Det viser tall fra Jato, gjengitt av svenske Mestmotor.
Ifølge analyseselskapet slapp en norsk bil i 2017 ut gjennomsnittlig 83,6 g/km – nærmere 30 prosent (118,1 g/km) mindre enn snittet på kontinentet.
Norge har dessuten også den største nedgangen i utslippet, sammenliknet med året før (-10,1 prosentpoeng).
Utslippet øker
Vårt naboland Sverige er helt nede på 17. plass, med et utslipp på hele 121,6 g/km, men likevel med en registrert nedgang på 1,3 prosentpoeng fra 2016.
Danmark, som er helt oppe på en 3. plass, hadde imidlertid negativ utvikling fra føråret (+2,8). Det var likevel nok til å gå opp to plasser på «snill bil-tabellen».
Det er bare ett år siden Norge bestemte seg for å skrote den gamle ordningen for måling av utslipp (NEDC). Framover får bilene en strengere utslippsdom i form av WLTP.
Faktisk økte gjennomsnittet i Europa med 0,3 prosentpoeng, sammenliknet med 2016. Utviklingen blir begrunnet med at dieselbiler, som generelt slipper ut mindre CO₂ enn bensinbiler, har fått et negativt fokus de siste åra.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger