Det er deilig å kjøre rundt i en ny bil, men moderne biler er ikke like enkle å forholde seg til når noe først går galt. Alle er proppfulle av elektronikk, og flere modeller har ikke engang et ordentlig reservedekk på plass. Da er det godt å vite hvordan du får tauet bilen til nærmeste verksted.
- Du er ikke alene om du er usikker, sier Petter Berg, fagsjef Motor i Storebrand i en pressemelding. Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal gå frem, og derfor kan det ta lang tid å få biler ut av veier og opp av grøfter, sier han.
Huskelisten du må kunne
Siden moderne biler sjelden er utstyrt med en ordinær tauekrok, er første punkt å lokalisere dekselet på støtfangeren, hvor tauekroken skal festes.
Dette lokket må normalt vippes til siden, og på enkelte biler er det derfor en fordel å ha en spiss gjenstand, slik at du får opp lokket.
Neste trinn er selvsagt å vite hvor den nødvendige tauekroken befinner seg.
I følge pressemeldingen fra Storebrand og Falck ligger den som oftest sammen med reservehjulet (eller med bilens dekkreparasjonssett) i bagasjerommet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger