Kan bli tomt for AdBlue

Norske diesel-biler kan bli ukjørbare

Russisk gass nødvendig for å produsere AdBlue.

ADBLUE: Mange nyere dieselbiler har en egen AdBlue-tank som må fylles på med væske for at bilen skal kunne kjøres. Foto: Shutterstock / NTB
ADBLUE: Mange nyere dieselbiler har en egen AdBlue-tank som må fylles på med væske for at bilen skal kunne kjøres. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nesten alle dieselbiler som er laget etter 2015-standarden Euro 6 har en egen tank for AdBlue, som må fylles på innimellom - litt som når man fyller på spylervæske. Tanken befinner seg som regel rett ved siden av dieseltanken (blått lokk), under panseret eller i bagasjerommet.

I rensevæsken AdBlue brukes urea, hvis fremstilling er avhengig av naturgass. Den blander seg med eksosen i bilen og reagerer med skadelige NOx-partikler, slik at de omdannes til vanndamp og nitrogen. Den er dermed sterkt delaktig i at dieselbiler møter utslippskravene fra myndighetene.

Tanken i en bil er typisk på rundt ti liter, der snittbilen bruker rundt 1,5 liter AdBlue per 1000 km. Påfyllet gjør man selv, enten på bensinstasjoner eller via kanner som fås kjøpt i bilrekvisitabutikker og den slags.

Bilen varsler når det snart er tomt for AdBlue-væske, og det finnes flere som lar deg overvåke nivået. Foto: Shutterstock / NTB
Bilen varsler når det snart er tomt for AdBlue-væske, og det finnes flere som lar deg overvåke nivået. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer

Kan bli AdBlue-mangel

Den pågående krigen i Ukraina har fått store ringvirkninger, blant annet med en rekke sanksjoner mot Russland fra Europa og andre vestlige land. Det er en hårfin balanseøvelse, for det finnes også russiske ressurser omverdenen er avhengig av. En av dem er nettopp naturgass, der EU importerer rundt 40 prosent av gassen fra Russland.

I forrige uke sa Vladimir Putin at «uvennlige land» (Europa inkludert) heretter må betale for gassen i rubler, altså i russisk valuta. Dette kravet ble umiddelbart avvist av europeiske ledere og energiselskaper, fordi dette er i strid med inngåtte kontrakter der det skal betales med dollar eller euro, melder Klassekampen.

Den nærliggende grunnen til at Putin vil ha betalt i rubler, er for å styrke valutaen, som har falt kraftig i verdi etter at sanksjonene mot landet trådte i kraft.

I etterkant har russiske myndigheter gått hardere til verks, og truer med å stanse alle leveranser av gass til Europa.

Slår alarm

Overfor svenske Aftonbladet (krever abonnement) slår Mattias Bergman alarm. Han er leder for bransjeorganisasjonen Bil Sweden.

– Om man ikke får leveranser, risikerer kjøretøyparken som går på diesel å stoppe opp, sier han til avisen. Han sikter til den russiske naturgassen som er nødvendig for å produsere AdBlue.

I Sverige bruker rundt 600 000 personbiler og nesten samtlige lastebiler AdBlue.

Ifølge Bergman vil de fleste biler gå over i «servicemodus» dersom AdBlue-tanken går tom, og de vil da bare kunne kjøres i veldig lav hastighet for å kunne komme seg til nærmeste verksted. Enkelte bilprodusenter, som Audi, oppgir at bilen ikke vil kjøre i det hele tatt uten AdBlue ombord.

AdBlue er allerede i dag mangelvare, og prisene på råvarene har blitt firedoblet på ett år, ifølge Aftonbladet.

Kan gjelde over 200 000 norske personbiler

DinSide har ikke lykkes å få tak i noen som kan si akkurat hvor mange AdBlue-biler som ferdes på norske veier, eller som våger gi oss et kvalifisert estimat, så den jobben får vi ta selv.

Anslår vi antall norske biler basert på estimatet om 600 000 berørte svenske biler og forholdstallet mellom norske og svenske innbyggere, lander vi på rundt 300 000 berørte biler her i Norge. Det vil nok dog være rimelig å trekke fra noe av det på grunn av det voldsomme elbilsalget (og stupende diesel-salget) i Norge de siste årene.

Fra 2015 og frem til i dag (da Euro6 ble innført) er det solgt over 200 000 personbiler med dieselmotor, og ifølge Aftonbladet er «nesten alle» Euro6-biler utstyrt med AdBlue. Det er også å finne på enkelte biler som er eldre enn det - de første AdBlue-pumpene kom allerede i 2008 her til lands.

Om vi derfor anslår 200-300 000 berørte personbiler dersom tilgangen på AdBlue stopper opp, tror vi neppe vi bommer så mye. I tillegg er det solgt like mange varebiler med diesel i det samme tidsrommet og drøye 40 000 busser og lastebiler.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer