Nesten alle dieselbiler som er laget etter 2015-standarden Euro 6 har en egen tank for AdBlue, som må fylles på innimellom - litt som når man fyller på spylervæske. Tanken befinner seg som regel rett ved siden av dieseltanken (blått lokk), under panseret eller i bagasjerommet.
I rensevæsken AdBlue brukes urea, hvis fremstilling er avhengig av naturgass. Den blander seg med eksosen i bilen og reagerer med skadelige NOx-partikler, slik at de omdannes til vanndamp og nitrogen. Den er dermed sterkt delaktig i at dieselbiler møter utslippskravene fra myndighetene.
Tanken i en bil er typisk på rundt ti liter, der snittbilen bruker rundt 1,5 liter AdBlue per 1000 km. Påfyllet gjør man selv, enten på bensinstasjoner eller via kanner som fås kjøpt i bilrekvisitabutikker og den slags.
Kan bli AdBlue-mangel
Den pågående krigen i Ukraina har fått store ringvirkninger, blant annet med en rekke sanksjoner mot Russland fra Europa og andre vestlige land. Det er en hårfin balanseøvelse, for det finnes også russiske ressurser omverdenen er avhengig av. En av dem er nettopp naturgass, der EU importerer rundt 40 prosent av gassen fra Russland.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger