VW-skandalen

Null kroner til norske eiere

Både tyske og nederlandske eiere har fått erstatning etter VWs diesel-skandale. Nå får britiske eiere 2,2 milliarder. Norske eiere får null.

150 000 NORSKE EIERE: I Norge er 150 000 eiere av VW, Audi og Skoda berørt av VWs juks med dieselmotorer. Mens eiere i flere andre europeiske land får erstatning, blir det null kroner til de norske eierne. Foto: Rune Korsvoll
150 000 NORSKE EIERE: I Norge er 150 000 eiere av VW, Audi og Skoda berørt av VWs juks med dieselmotorer. Mens eiere i flere andre europeiske land får erstatning, blir det null kroner til de norske eierne. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Høsten avslørte en amerikansk test-organisasjon at Volkswagen-konsernet hadde manipulert sine dieselbiler, slik at de skulle klare de strenge avgasskravene i USA.

Fabrikken hadde installert et dataprogram som kjente igjen når bilene ble kjørt i avgasstest. Da ble motoren justert slik at utslippene av NOx, men også motoreffekten, ble kuttet. Vel ute på veien igjen, var alt tilbake til det normale med høye utslipp.

Jukset på testene

VW innrømmet til slutt at de hadde montert et dataprogram for å lure avgasstestene. Rundt 11 millioner biler over hele verden var berørt – åtte millioner av disse i Europa. De fleste bilene var av merket Volkswagen, men også mange Audi- og Skoda-modeller har denne motoren.

De berørte bilene har en 1,2, 1,6 eller 2,1 liters dieselmotor og bilene er produsert mellom 2009 og 2015.

40 000 til tyske eiere

I 2016 inngikk VW og de berørte eierne i USA et forlik på 25 milliarder dollar – eller 240 milliarder kroner etter dagens dollarkurs. Hver eier fikk rundt 40 000 kroner i erstatning. I tillegg ble bilene utbedret gratis.

DETTE ER JUKSE-BILENE: Bilene VW jukset med, med er VW- Aud- og Skoda-modeller med dieselmotorer på 1,2, 1,6 eller 2,1 liter, som er produsert mellom 2009 og 2015. Foto: Markus Pentikainen
DETTE ER JUKSE-BILENE: Bilene VW jukset med, med er VW- Aud- og Skoda-modeller med dieselmotorer på 1,2, 1,6 eller 2,1 liter, som er produsert mellom 2009 og 2015. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

VW sa den gang at eiere av tilsvarende biler i Europa ikke hadde noen lovgyldig rett til en tilsvarende kompensasjon, fordi lovverket her er annerledes enn i USA.

Åtte milliarder kroner

Men skandalen fortsatte å rulle. Det tyske forbrukerrådet Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) tok saken og gikk til gruppesøksmål mot VW på vegne av 260 000 tyskere eiere.

Resultatet ble at VW gikk med på å betale på 830 millioner euro – rundt åtte milliarder kroner – til de tyske eierne.

Noen norske eiere forsøkte å bli med i gruppesøksmålet i Tyskland, men domstolen slo fast at dette bare omfattet de tyske VW-eierne.

150 000 biler i Norge

I fjor sommer tilkjente en domstol i Nederland en erstatning på 30 000 kroner til hver i en tilsvarende sak. Nå er det eiere i England og Wales som får erstatning. Saken var planlagt å komme opp i britiske høyesterett neste år, men VW har bestemt seg for å inngå et forlik med 91 000 eiere av berørte biler. De får 2,2 milliarder kroner på deling.

NULL KRONER: Svaret til de norske VW-, Audi- og Skoda-eierne er som før: - Det er ikke noe nytt å melde fra vårt marked, hvor løsningen har vært å utbedre bilene, sier Øyvind Rognlien Skovli, som er kommunikasjonsdirektør i Harald A Møller. Foto: VW
NULL KRONER: Svaret til de norske VW-, Audi- og Skoda-eierne er som før: - Det er ikke noe nytt å melde fra vårt marked, hvor løsningen har vært å utbedre bilene, sier Øyvind Rognlien Skovli, som er kommunikasjonsdirektør i Harald A Møller. Foto: VW Vis mer

Volkswagens sjefjurist Philip Haarmann, beklager til VW-eiere i England og Wales og sier følgende i en kommentar til Euronews:

- Dette forliket er en ny, viktig milepæl i Volkswagen-gruppens arbeid med å legge bak seg de dypt beklagelige hendelsene som førte til avsløringene høsten 2015.

I Norge er rundt 150 000 eiere av dieselbiler fra VW, Audi og Skoda berørt av skandalen.

Null til norske eiere

Etter det første forliket med bileierne i USA, sa den norske importøren til DinSide at de norske eierne får oppgradert dataprogrammene i bilene sine kostnadsfritt, men ingen erstatning. Forklaringen var at «forskjellen mellom USA og Europa, er at det i Europa er blitt enighet om reparasjonsløsninger på bilene, som er godkjent av tyske myndigheter».

Slik er det fortsatt i Norge. Reparasjon av bilene, men null kroner i erstatning:

- Det er ikke noe nytt å melde fra vårt marked, hvor løsningen har vært å utbedre bilene, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonsdirektør i Harald A Møller, til DinSide.

JUKS: VW monterte en «juksedings» i datasystemet som sørget for at utslippene av NOx ble lovlig lave når bilene ble kjørt i godkjennings-tester. Foto: Markus Penikainen.
JUKS: VW monterte en «juksedings» i datasystemet som sørget for at utslippene av NOx ble lovlig lave når bilene ble kjørt i godkjennings-tester. Foto: Markus Penikainen. Vis mer

Kostnadsfri reparasjon

Ifølge forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet, bør heller ikke norske eiere ha store forhåpninger om erstatning:

- Når en bil har en mangel, har du i første omgang rett på kostnadsfri reparasjon. Forbrukerrådet opplever at de berørte norske forbrukerne har fått en slik reparasjon. Dersom noen eiere har hatt utlegg som følge av utbedringen, kan disse kreve å få utleggene refundert av selgeren eller den norske importøren. Dersom det gjenstår rester av mangelen etter reparasjonen, og denne ikke kan repareres, så vil et prisavslag bli aktuelt. Vi har ikke sett noen saker der dette er dokumentert, sier Iversen til Dinside.

Ingenting for ulempene

Han forteller at da det tyske forbrukerrådet tok initiativ til en rettssak i 2018, koordinerte det norske forbrukerrådet slik at norske VW-eiere kunne melde seg på det tyske gruppesøksmålet. Retten i Tyskland kom imidlertid til at bare tyske forbrukere var omfattet av forliket som fulgte.

- Utover det så er det ikke grunnlag i norsk rett for erstatning for ulempene dette medførte, konkluderer Iversen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer