Null utslipp fra Toyota

Bilfabrikkene jobber i alle retninger med å lage den mest miljøvennlige bilen. Toyota og Honda kjemper side om side om brenselcelleteknologien.

Publisert
Sist oppdatert

Toyota viste for litt siden en ny SUV med hydrogen som energibærer. Strøm blir frigjort ved hjelp av en brenselcelle (kjemisk reaksjon mellom hydrogen og oksygen hvor rent vann er eneste "avfall"). Fordelen med denne sammenlignet med tidligere modeller er at rekkevidden er dramatisk øket. Bilen fungerer visstnok også i kulda. Den skal være testet i ned mot - 30.

Selve cella er videreutviklet på en rekke punkter og effektiviteten er mye forbedret. Energi lages for eksempel også under bremsing, og strømforbruket til andre komponenter i bilen er redusert.

Fortsatt er utfordringen å få kostnaden på brenselcella ned og holdbarheten opp. Da først vil Toyota vurdere produksjon av teknologien.

SUV

Modellen heter nå FCHV-adv (fuel cell hybrid vehicle-advanced) og har en rekkevidde på hele 830 kilometer. Rekkevidden er en av fordelene med brenselcelle kontra ren elektrisk bil. Her har man en stor SUV som går over 80 mil på en tanking i stedet for små elektriske tosetere som kanskje klarer å klore ut 10 mil.

Bilen heter hybrid i likhet med Prius. Det er fordi bensinmotoren er byttet ut med en brenselcelle.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer