Ny 407: Snillere enn antatt

De første bildene av Peugeot 407 ga inntrykk av en svært sportslig og aggressiv ny mellomklassebil, inntrykket fra prøvekjøringen viser en annen side.

Publisert
Sist oppdatert
Ny 407: Snillere enn antatt

Ny 407: Snillere enn antatt

  1. Store bilder!
  2. Motorer og girkasser
Ny 407: Snillere enn antatt
Ny 407: Snillere enn antatt


FARO (DinSide Motor): Den aggressive fronten er kanskje et designgrep for å skjule det rekordlange overhenget foran på 407. Det er kravene til fotgjengersikkerhet og romslige deformasjonssoner som krever den spesielle formen, og fremtiden vil nok gi oss mange biler med tilsvarende form.

Større og mindre

407 er lengre og bredere enn det 406 var, men de romsligere målene har vel egentlig kun kommet forsetepassasjerene til gode. Ser du bilen fra siden vil du legge merke til at føreren sitter påfallende langt bak i bilen. Overhenget foran hjelper lite på plassen inne i kupeen, og baksetet er blitt ganske trangt for både hode og knær. Heller ikke bagasjeplassen er økt i særlig grad, men det har en ryddig layout som gjør det lett å bruke maksimalt.

Peugeot legger vekt på at dette er en bil konstruert rundt føreren, og at det er dennes behov som tilfredstilles først og fremst. Og det har Peugeot langt på vei lykkes med hvis vi velger å holde sportslighet utenfor. Vi prøvde for eksempel tre varianter av forseter i de bilene vi kjørte, og uten unntak var det spesielt komfortable seter.

Brytere og knapper for klimaanlegg, telefon og radio er plassert i en ganske dominerende midtkonsoll. Denne er med på å gi førerplassen litt cockpitfølelse, på godt og vondt – det er mange og små knapper som man må forholde seg til. Kvalitetsfølelsen har hoppet i riktig retning, materialvalget er enhetlig og tildels eksklusivt. For eksempel er hele dashbordet polstret, og de fleste metalldetaljer i interiøret har kromfinish.

Mer komfort

Lavt lydnivå er avgjørende for høy komfort, og i nye 407 er lydnivået svært behagelig. I tillegg er klimaanlegget gitt romslige dyser på toppen av dashbordet slik at luften kan kjøles effektivt uten at det blåser storm rundt ørene. At anlegget i tillegg kan justere luftfuktigheten, er med på å gi ett komfortpluss til 407.

Fjæringskomforten er god unntatt i skarpe dumper, og aller best er den i V6-utgaven som har justerbare støtdempere. Der styres hver demper individuelt, og det er også mulighet for å stramme opp kjøreegenskapene ved å velge en sportsinnstilling.

Sikkerhet

Ny 407: Snillere enn antatt


Elektronisk stabilitetsystem er på plass i alle modeller, og den versjonen som sitter i 407 fungerer godt. Den skal ha en viss evne til å tilpasse seg kjørestil, og vår erfaring etter noen mil på veien er at det fungerer godt. Særlig fungerer understyringsfunksjonen, som jobber på inntil tre hjul, godt.

Ved siden av at det som er bygget inn av sikkerhet i plater og metalldeler, har 407 syv kollisjonsputer som standard. Den syvende puten er festet under rattet, og skal beskytte førerens ben. Det er mulig å bestille sidekollisjonsputer bak som ekstrautstyr.

Mer om motorer, girkasser og priser finner du her.

Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder


  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer