Ja, bilen er to centimeter lengre enn «bare Q3». Men det er ikke hovedsaken. Så hva er det Audi prøver på her? Jo, åpenbart å utvide kundegruppen til sin kompakt-SUV Q3 en anelse. Allerede den nye generasjon Q3 uten Sportback-suffikset utgjør jo et anselig designløft for bilprodusenten fra Ingolstadt, ikke minst i forhold til forgjengeren, som min kollega i sin tid sammenlignet med en «kortvokst aubergine».

Enorm forbedring fra Audi
Lavere, mer sporty
Denne bilen ser ikke spesielt kortvokst ut, men det som gjør at den ser lengre ut enn Q3, er ikke de to ekstra centimetrene, men den flatere kupélinjen med coupé-design, som dessuten ligger tre centimeter lavere. Disse grepene gir bilen et sportsligere preg, og gjør dessuten at den tøft designede nedre delen av bilen, med sine typiske SUV-attributter, fremheves ytterligere.


«Kompakt pluss»
Totalt er den nye modellen 450 centimeter lang, og er altså i det øvre sjiktet blant kompakt-SUV-ene. Q3 Sportback er dessuten generøse 184 centimeter bred og frontdesignen fremhever bredden visuelt med lykter (LED) og store luftinntak dratt helt ut på hver side.

Test Q8: Er den verdt ventetida?
Akselavstanden på 268 centimeter skal ifølge Audi bidra til god plass forfører og passasjerer til tross for den lave taklinjen. Baksetet kan flyttes 13 centimeter i lengderetningen. Bagasjerommets volum er dessuten oppgitt til mellom 530 og 1400 liter. Gulvet i lasterommet kan justeres i to nivåer - elektrisk luke med åpning/lukking via fotbevegelse under hekken er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Se Audis egen video av bilen her
To motor-alternativer fra start
Fra lansering tilbys modellen med en bensin- og en dieselmotor, henholdsvis som Q3 Sportback 45 TFSI med 2.0 TFSI-motoren på 230 hestekrefter, og som Q3 Sportback 35 TDI med 2.0 TDI-motoren på 150 hester. Begge er utstyrt med S tronic dobbelkløtsj-automat.

TEST: BMW X2 er først og fremst kul
Senere vil programmet bli utvidet med en kraftigere dieselmotor, samt med en innstegs-bensinmotor supplert med et 48-volts mildhybridsystem som skal bidra til å spare opptil 0,04 liter drivstoff per mil ved å regenerere under retardasjon og hjelpe bensinmotoren under belastning.

Digitaliseringen fortsetter
Utstyrsmessig ser det ut til at det er den samme menyen som gjelder som for vanlige Q3. Det inkludert nyeste versjon av Audis i sin tid trendsettende, Virtual Cockpit, digitalt instrumentpanel på opptil 12,3 tommer, styrt fra rattet. Denne kombineres med Audis nyeste MMI eller MMI Plus, multimediasystem med mulighet både for fritekst-skrift og talestyring.
Levering av nye Audi Q3 Sportback vil starte opp til høsten. Prisene er foreløpig ukjent, men vi regner med at det vil bli et visst påslag i forhold til standardutgaven.
