
ROMA (DinSide Motor): Hvordan våger vi en slik påstand før vi har kjørt bilen? Jo, fordi Toyota i løpet av de siste fire årene har lansert den ene suksessen etter den andre.
I 1998 kom Yaris, som den gangen satt en ny standard for småbilklassen. Året etter kom MR2 og Celica, to sportslige og relativt rimelige biler som har høstet mange lovord i våre tester. I 2000 kom RAV-4, en bil vi også har gitt pene karakteristikker og som raskt ble Norges mest solgte bil i sin klasse. Og i fjor kom nye utgaver av både Camry og Corolla. Sistnevnte var en revolusjon sammenlignet med sin forgjenger og gikk rett til topps på salgsstatistikken.
Lovende
Med en slik meritt-liste ville det vært overraskende om nye Avensis skulle være en halvgod bil. Og det er den nok heller ikke. Det vi har sett ser i hvert fall svært lovende ut.
For det første har bilen etter vårt syn en elegant og moderne design. Vi liker fronten spesielt godt. Denne preges blant annet av moderne frontlykter som strekker seg litt opp på panseret. Avensis-lyktene er imidlertid ikke like voldsomme som de vi finner på Opel Vectra, Nissan X-Trail og Ford Fusion, noe vi synes er bra.
Tøffe profiler
Det neste vi legger merke til er grillen, som i likhet med Corolla-grillen har en liten dump over Toyota-logoen. Grillen omkranses av to kraftige profiler som løper helt fra frontruten og ned til det nedre luftinntaket. Nettopp dette design-grepet er med på å gi særpreg til nye Avensis. Pene og smale slisser for tåkelysene trekker tankene mot biler i langt høyere prisklasser.
Mye lakk
Vi merker oss også at Toyota har tatt seg råd til å lakkere de fire grillspilene, noe som medvirker til å gi bilen et eksklusivt utseende. I det hele tatt har Toyota vært rundhåndet med lakksprøyten. Både speilhusene, de utenpåliggende dørhåndtakene, takskinnene og støtfangerlistene er lakkert i bilens farve.
Dette er pent, men øker selvsagt mulighetene for at bilen raskt blir skjemmet av synlige riper. Og det ser ut til at Toyota denne gangen har prioritert utseende høyere enn praktiske løsninger. For på nye Avensis glimrer dørlister med sitt fravær.
Spesielle baklykter

Nye Avensis kommer i likhet med dagens utgave i tre karosserivarianter; sedan, kombi og stasjonsvogn. Selv om de tre utgavene selvsagt har ulike bakparter, preges samtlige av store, røde baklykter. Vi hadde litt problemer med disse vinklede baklyktene, men ser ikke bort i fra at de rett og slett krever litt tilvenning.
Det er ikke bare utvendig at nye Avensis skiller seg kraftig fra sin forgjenger. Det nye Avensis-interiøret er også i en helt annen divisjon. Les mer om interiør og plass her.