- Dette gir flere konsekvenser for de som driver med salg, utleie eller bruker elbiler, forklarer Simployer i en pressemelding.
Fra 2023 ble det nemlig innført merverdiavgift på elbiler som koster mer enn 500 000 kroner. Salg av nye elektriske personkjøretøy er avgiftspliktig for det vederlaget som overstiger dette beløpet.
- Koster kjøretøyet mer enn kroner 500 000 vil fakturaen derfor inneholde både en avgiftsfri og en avgiftspliktig del. Som personkjøretøy anses bl.a. personbil, minibuss, varebil klasse 1 og motorsykkel, skriver Simployer.
Endringene ble mottatt på følgende måte av Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, i 2022:
- Dette gir stø kurs for et svært vellykket klimatiltak, og det gir trygghet for at vi kan nå målet om at alle biler som selges i 2025, skal være nullutslippsbiler. Vi er svært lettet over at regjeringens idé om en subsidieordning for elbil skrotes og at man i stedet går for en reell toppmomsmodell, uttalte Bu.
Vi går videre til salg av brukte elektriske kjøretøy, som fortsetter å være avgiftsfrie, både de som er personkjøretøy og andre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger