Det er bare gått to år siden vi annonserte at elektrisk Smart omsider kom til landet - og nå er allerede neste generasjon på plass. Den kule, lille bybilen lanseres både todørsversjon og den lengre firedørsutgaven.
Elbilsalget holder seg jevnt på et høyt nivå i Norge - ekstremt høyt, hvis vi sammenligner med andre land - og i dag er det meste som tilbys på markedet anvendelige familiebiler som Nissan, med Leaf, var først ute med. Nå har flere også akseptabel rekkevidde for mange flere, som bilen vi kåret til årets bil i fjor høst, Hyundai Ioniq. Og senere i år kommer Opel Ampera-e med sine over 50 mil rekkevidde (offisielt).
Utpreget bybil
Men det mer begrensede behovet for ren urban transport over stort sett korte avstander, er det ingen i dag som er spesialisert på blant bilprodusentene - bortsett fra Smart. Som produsenten ikke har kunnet dy seg for å skrive med liten «s», markedsføringsstunt av en type vi håpet var på vei ut (gjelder også modellnavnene Fortwo og Forfour, som produsenten skriver med liten forbokstav).
Vi kjørte Smart Electric av forrige generasjon så tidlig som sommeren 2010, men det ble aldri noe særlig satsing på den her i landet, før helt på slutten av livssyklusen. Det var imidlertid på den tiden en åpenbaring for oss hvor smidig, praktisk og kjapp en slik bil er i byen - mye mer praktisk enn en vanlig bil dersom det er hovedsaklig personer og mindre gjenstander som skal transporteres.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger