Vegvesenet vurderer, blant annet, om ny bilteknologi kan redusere sikkerhetskravene til veiene.
– Det er omfattende krav til veibygging for å sørge for sikkerheten. Nå blir stadig mer sikkerhet innebygd i bilene. Vi må se på om kravene til veiene da kan reduseres, sier konstituert direktør Bjørne Grimsrud i Statens vegvesen til Dagens Næringsliv.
Grimsrud understreker at nullvisjonen for antall drepte i trafikken likevel skal bestå, og det er langt fram før vurderingene er ferdige, legger han til.
Flere sikkerhetstiltak
Blant kravene til veiene som bygges i dag, er kurveforhold, dosering og siktlinjer.
Vurderingene som Vegvesenet skal gjøre er om teknisk bedre biler kan håndtere krappere svinger uten økt risiko.
En annen er om fysiske skillegjerder mellom veibanene kan erstattes med såkalte rumlefelt, altså riller mellom to kjørebaner som varsler sjåføren med kraftig vibrasjon dersom vedkommende beveger seg over i et annet kjørefelt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger