Ny BMW 5-serie

LISBOA (DinSide Motor): BMW løfter lista langt med den nye 5-serien. Ikke la deg lure av luksusstilen. 5-eren går fortsatt som en skikkelig BMW.

Ny BMW 5-serie
Publisert
Sist oppdatert

Vi har vært på testkjøring av den nye 5-serien. BMW har som vanlig god selvtillit når det kommer til produktene sine, og rigger opp med både landeveiskjøring og banekjøring på Formel 1-banen i Estoril.

Vi ble utstyrt med 530d og 535i. To forholdsvis spreke biler som kommer til å koste betydelig summer her hjemme.

520d

Vi begynner med å si litt om 520d, selv om vi ikke har kjørt den. I utgangspunket kommer den med 184 hestekrefter fra en toliters firesylindret motor. Forbruket med sekstrinns manuell girkasse og start/stop-funksjon er 0,5 liter per mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 132 gram per kilometer. Med automatgir med åtte gir(!) stiger CO2-utslippet til 137 gram.

Siden Audi har noe som heter A6 2.0 TDIe med 136 hestekrefter, Mercedes har noe som heter E 200CDI med 136 hestekrefter og at Norge har en rødgrønn regjering som skal ha effektavgift, må noe gjøres.

BMW-importøren i Norge vil derfor levere 520d med 163 hestekrefter. Nedgangen fra 184 til 163 hestekrefter betyr snaut 28.000 kroner i redusert effektavgift. Hva ytelsene blir på denne er ikke klart, men mest sannsynlig vil dreiemomentet på 380 newtonmeter opprettholdes. Denne bilen ribbet for utstyr skal starte under 500.000 kroner, sier BMW. Men prisene på bilen er egentlig ikke klare.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.