PARIS (DinSide Motor): Når franskmenn uttaler navnet DS sier de déesse. Oversetter vi det til norsk blir det gudinne. I Norge fikk bilen det mindre tiltalende kallenavnet - padda.
Var revolusjonerende
DS er mest kjent for fantastisk komfort og den hydroneumatiske fjæringen med nivåregulering. Designet var også i en egen klasse. Vi minner igjen om at dette er en bil som kom markedet i 1955 - altså for over et halvt århundre siden. Når bilen er parkert lå den på gummidempere og når motoren ble startet heiste bilen seg opp i riktig høyde. Rolls-Royce lisensierte dette systemet for bruk på sin Silver Shadow i 1966.
DS Inside
Den nye DSen er vist i Paris nå i forbindelse med lanseringen av Citroëns nye logo og generelt nye "visuelle identitet". DS Inside, heter bilen og Inside henspiller ikke på hva som er inne i bilen, men på hva som er merkets essens - altså hva det i bunn og grunn står for - og ønsker å stå for. Det største visuelle grepet er gjenskapningen av logoet: De to vinklene har blitt rundere i fasongen og ligner nå noe mindre på det som var opprinnelsen til logoen - skjæringen på drevene i bakdifferensialen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger