Ny Citroën DS

Citroen produserte DS i 20 år fra 1955 til 1975. Bilen er en institusjon i Citroens historie.

Publisert
Sist oppdatert

PARIS (DinSide Motor): Når franskmenn uttaler navnet DS sier de déesse. Oversetter vi det til norsk blir det gudinne. I Norge fikk bilen det mindre tiltalende kallenavnet - padda.

Var revolusjonerende

DS er mest kjent for fantastisk komfort og den hydroneumatiske fjæringen med nivåregulering. Designet var også i en egen klasse. Vi minner igjen om at dette er en bil som kom markedet i 1955 - altså for over et halvt århundre siden. Når bilen er parkert lå den på gummidempere og når motoren ble startet heiste bilen seg opp i riktig høyde. Rolls-Royce lisensierte dette systemet for bruk på sin Silver Shadow i 1966.

DS Inside

Den nye DSen er vist i Paris nå i forbindelse med lanseringen av Citroëns nye logo og generelt nye "visuelle identitet". DS Inside, heter bilen og Inside henspiller ikke på hva som er inne i bilen, men på hva som er merkets essens - altså hva det i bunn og grunn står for - og ønsker å stå for. Det største visuelle grepet er gjenskapningen av logoet: De to vinklene har blitt rundere i fasongen og ligner nå noe mindre på det som var opprinnelsen til logoen - skjæringen på drevene i bakdifferensialen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer